Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 19 stycznia 2016 r. (ITPP1/4512-997/15/DM) określił warunki korekty na podstawie art. 91 ustawy o VAT.
Gmina, która wystąpiła o interpretację, wybudowała w 2010 r. szkolną salę gimnastyczną o wartości ponad 15 tys. zł. Poniosła wiele wydatków, udokumentowanych wystawionymi na nią fakturami VAT, jednak nie odliczyła podatku. Po oddaniu sali do użytkowania gmina nieodpłatnie udostępniła ją swojej jednostce budżetowej – publicznemu gimnazjum. Szkoła zarządzała salą we własnym imieniu i na własny rachunek. Gmina zdecydowała jednak, że od 2016 r. sama będzie udostępniała salę na cele komercyjne. Zapytała, czy w związku z odpłatnym udostępnieniem sali gimnastycznej będzie miała prawo do korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT. Jej zdaniem tak, gdyż zmieniło się przeznaczenie obiektu.
Dyrektor izby skarbowej uznał stanowisko gminy za nieprawidłowe. Wskazał, że zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r. (C- 276/14) gminne jednostki budżetowe nie mogą być uznane za podatników podatku od wartości dodanej. Nie mają odrębności podatkowej na gruncie przepisów dotyczących VAT, a więc wszelkie czynności przez nie dokonywane na rzecz osób trzecich powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła. Zgodnie z uchwałą siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego (I FPS 4/15) gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych związanych z realizacją inwestycji, które zostały następnie przekazane do gminnego zakładu budżetowego, o ile są przez niego wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej VAT.
Jednostki samorządu są podatnikami VAT w zakresie czynności o charakterze cywilnoprawnym. Według art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie odliczył w terminie, może obniżyć kwotę podatku należnego przez korektę deklaracji za okres, w którym powstało prawo do odliczenia, nie później jednak niż w ciągu pięciu lat. W art. 91 ustawy o VAT ustawodawca określił zasady odliczenia VAT w przypadku, gdy nabywane towary i usługi pierwotnie nie służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, a następnie zmieniło się ich przeznaczenie. W przypadku nieruchomości możliwe jest dokonanie korekty w ciągu dziesięciu lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Według dyrektora izby w opisanej sprawie nie nastąpiła jednak zmiana przeznaczenia środka trwałego i tym samym nie znajdzie zastosowania dyspozycja art. 91 ust. 7 ustawy, czyli odliczenie podatku poprzez korektę tzw. wieloletnią. Skoro gmina w chwili dokonywania wydatków działała jako podatnik VAT, a nabycia miały służyć sprzedaży opodatkowanej, dokonywanej w ramach działalności gospodarczej, to gminie co do zasady przysługiwałoby uprawnienie do korekty w trybie art. 86 ust. 1 w związku z art. 86 ust. 10 i ust. 13 ustawy. Warunkiem jest jednak, by nie upłynął okres przedawnienia oraz pełna centralizacja rozliczeń.