W przypadku sprzedaży nieruchomości, uzyskiwany przez gminę zwrot kosztów operatu szacunkowego stanowi element kalkulacyjny ceny tej nieruchomości i jako taki jest albo opodatkowany według stawki 23 proc. albo zwolniony z VAT, w zależności od tego jak opodatkowana jest nieruchomość, której dotyczy. W przypadku natomiast, gdy do sprzedaży nieruchomości ostatecznie nie dochodzi, uzyskiwany przez gminę zwrot kosztów stanowi czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT.
Wniosek o interpretację
Gmina wystąpiła o wydanie interpretacji w zakresie podatku VAT. We wniosku wskazała, że w ramach prowadzonej działalności dokonuje sprzedaży nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych oraz oddaje grunty w użytkowanie wieczyste. Część z tych transakcji dokonywana jest ramach przeprowadzanych przez gminę postępowań przetargowych, część natomiast w trybie bezprzetargowym. W przypadku postępowań o zbycie nieruchomości w trybie bezprzetargowym podmiot zainteresowany zakupem nieruchomości zwraca gminie poniesione przez nią koszty postępowania prowadzonego na jego wniosek, w szczególności koszty wykonania podziału geodezyjnego, każdorazowo koszty wykonania operatu szacunkowego, koszty związane z pozyskaniem materiałów geodezyjnych oraz ewentualnie inne koszty konieczne do przygotowania nieruchomości do zbycia.
Koszty te gmina ponosi we własnym imieniu (lub ewentualnie w imieniu Skarbu Państwa, jeśli nieruchomość należy do zasobu Skarbu Państwa), a obciążenie podmiotu zainteresowanego nieruchomością następuje zasadniczo przed samą dostawą nieruchomości i ma miejsce zarówno w przypadku, gdy dana sprawa kończy się podpisaniem umowy sprzedaży, jak i w sytuacji, gdy z różnych względów do sprzedaży tej nie dochodzi.
Gmina zapytała czy zwrot takich kosztów powinien być po jej stronie uznany za czynność opodatkowaną VAT. Sama stanęła na stanowisku, że zwrot kosztów sporządzenia operatu szacunkowego, wykonania podziałów geodezyjnych oraz pozyskania materiałów geodezyjnych, którymi gmina obciąża podmioty zainteresowane nabyciem nieruchomości w każdym przypadku stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. W sytuacji, gdy dochodzi do sprzedaży nieruchomości, zwrot ten podlega opodatkowaniu według zasad właściwych dla sprzedawanej nieruchomości, tj. jest albo opodatkowany VAT według stawki 23 proc. albo zwolniony z VAT, w zależności od tego jak opodatkowana jest nieruchomość, której dotyczy. Jeśli natomiast do sprzedaży nieruchomości ostatecznie nie dochodzi, w ocenie gminy uzyskiwany przez nią zwrot kosztów podlega opodatkowaniu VAT według stawki 23 proc.
Stanowisko organu podatkowego
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 31 stycznia 2018 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.18. 2018.1.KO) uznał stanowisko gminy za prawidłowe w zakresie skutków podatkowych zwrotu kosztów w przypadku gdy dochodzi do sprzedaży nieruchomości, za nieprawidłowe natomiast w odniesieniu do sytuacji, gdy zbycie nieruchomości nie nastąpi, a mimo to podmiot zainteresowany zakupem zobowiązany zostanie do zwrotu kosztów poniesionych przez gminę w związku z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży.