Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dyrektor KIS) 27 marca 2018 r. wydał interpretację dotyczącą opodatkowania VAT dotacji na realizację projektu polegającego na montażu kolektorów słonecznych i ogniw fotowoltaicznych (sygn. 0112-KDIL2-1.4012.53. 2018. 1.AS).
Interpretacja została wydana na wniosek gminy, która na 2018 rok planowała realizację projektu polegającego na montażu ogniw fotowoltaicznych i kolektorów słonecznych na obiektach niebędących obiektami użyteczności publicznej. Zgodnie z założeniami projektu, miał on obejmować wykonanie dokumentacji projektowej a także dostawę, montaż i uruchomienie ww. instalacji. Kolektory i ogniwa miały być montowane na budynkach mieszkańców gminy. Gmina podała, że projekt w 70 proc. miał zostać sfinansowany z dotacji pozyskanej w ramach regionalnego programu operacyjnego na lata 2014-2020. Pozostałe 30 proc. miało zostać sfinansowane poprzez wpłaty uczestników projektu.
W celu zrealizowania projektu gmina zawierała z mieszkańcami umowy, regulujące wzajemne zobowiązania stron w związku z dostawą i montażem ogniw i kolektorów, w szczególności obowiązek wniesienia wkładu własnego przez mieszkańca, co było koniecznym warunkiem do wzięcia udziału w projekcie. Umowy przewidywały także, że w okresie 5 lat od zakończenia inwestycji zamontowane instalacje będą stanowiły własność gminy, a po upływie tego okresu, prawo własności zostanie przeniesione na mieszkańców bez dodatkowych opłat.
Przy tak przedstawionym stanie faktycznym gmina wystąpiła z pytaniem czy od dotacji otrzymanej na realizację projektu w wysokości 70 proc. kosztów kwalifikowanych projektu będzie zobowiązana odprowadzić podatek VAT. Przedstawiając własne stanowisko, gmina wskazała, że jej zdaniem dotacja nie powinna podlegać opodatkowaniu VAT, gdyż nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Gmina dodała również, iż zgodnie z przyjętymi przez nią założeniami, otrzymana dotacja stanowi zwrot kosztów projektu i nie ma bezpośredniego przełożenia na cenę.
Ze stanowiskiem gminy nie zgodził się dyrektor KIS. W uzasadnieniu swojego stanowiska organ odwołał się do przepisów ustawy o VAT, w szczególności art. 29a ust. 1, podkreślając, że podstawą uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest bezpośredni związek otrzymanej dotacji z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Organ zaznaczył przy tym, że opodatkowanie dotacji stanowi wyjątek od ogólnych zasad systemu VAT, który należy interpretować ściśle. W konsekwencji dyrektor KIS stwierdził, że opodatkowaniu VAT podlegają jedynie takie dotacje, które mają bezpośredni wpływ na cenę transakcji, a na poparcie swojego stanowisko odwołał się do orzecznictwa TSUE w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners od Customs and Excise). Odnosząc swoje rozważania do stanu faktycznego przedstawionego przez gminę, dyrektor KIS uznał, że w przedstawionej sytuacji wystąpią skonkretyzowane świadczenia w zamian za wynagrodzenie a dotacja będzie stanowiła pokrycie części ceny transakcji. Tym samym dyrektor KIS uznał, iż otrzymana dotacja nie dotyczy ogólnej działalności gminy, lecz wykonania konkretnych czynności. Wobec tego, zdaniem organu zostały spełnione przesłanki do tego, aby uznać dotację za ściśle i bezpośrednio związaną z konkretnymi usługami, a zatem podlegającą opodatkowaniu VAT.