Finanse

#RZECZoBIZNESIE: Paulina Wołosz-Sitarek: Polacy od dziecka przepuszczają kieszonkowe

tv.rp.pl
60 proc. dzieci deklaruje, że otrzymuje kieszonkowe, ale tylko 30 proc. oszczędza. Poziom wiedzy finansowej w naszym społeczeństwie jest bardzo niski – mówi Paulina Wołosz-Sitarek, członek zarządu Fundacji Banku Millennium, gość programu Marcina Piaseckiego.

Gość przypomniała, że w badaniu przeprowadzonym przez OECD w 2016 r. Polska zajęła ostatnie 30. miejsce, po Brazylii, Chorwacji, Białorusi, jeśli chodzi o edukację finansową. - Badanie dotyczyło wiedzy finansowej, świadomości finansowej, zachowań finansowych i skłonności do zarządzania finansami długofalowej – tłumaczyła.

- Badania w Polsce na grupie dorosłych i dzieci szkolny również potwierdziły, że poziom wiedzy finansowej w naszym społeczeństwie jest bardzo niski – dodała Wołosz-Sitarek.

Zaznaczyła, że 60 proc. dzieci deklaruje, iż otrzymuje kieszonkowe, ale tylko 30 proc. oszczędza.

Wołosz-Sitarek podkreśliła, że wiedzę finansową można zdobyć w każdym wieku, ale ważne są postawy finansowe kształtowane od najmłodszych lat.

- Postaraliśmy się tę lukę zapełnić i skierować działania Fundacji Banku Millenium do najmłodszych dzieci – mówiła.

Zaznaczyła, że zarządzanie własnymi pieniędzmi to podstawowa kompetencja życiowa, której nikt nas nie uczy. - Polacy chcieliby, żeby taką wiedzę dzieci otrzymywali w szkole. Jednak trzeba pamiętać, że pewnych postaw dzieci uczą się w rodzinie, więc rodzice powinni z dziećmi rozmawiać o pieniądzach – stwierdziła.

Zauważyła, że w ostatnich latach dzieci bardzo chętni korzystają z nowości technologicznych, ale nie idzie za tym wiedza i rozwój w obszarze finansów.

Wprowadziliśmy program „Finansowy elementarz” skierowany do dzieci przedszkolnych. Jest to cykl bezpłatnych warsztatów, które wprowadzają dzieci w świat finansów.

- Na potrzeby programu stworzyliśmy cykl książeczek z dziecięcym bohaterem. Te książki są po to, żeby edukacja nie zakończyła się na warsztacie. W domu mogą być czytane przez rodziców i zapoczątkować rozmowę o pieniądzach – tłumaczyła.

Wołosz-Sitarek przypomniała, że czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał. - Im wcześniej zaczniemy pokazywać dzieciom pewne racjonalne zachowania i postawy, tym łatwiej będzie tym zarządzać w przyszłości – mówiła.

- Warto dawać kieszonkowe, bo jak dziecko ma się nauczyć zarządzania pieniędzmi, jeśli ich nie posiada – dodała.

Źródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL