Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Finanse

#RZECZoBIZNESIE: Paulina Wołosz-Sitarek: Polacy od dziecka przepuszczajš kieszonkowe

tv.rp.pl
60 proc. dzieci deklaruje, że otrzymuje kieszonkowe, ale tylko 30 proc. oszczędza. Poziom wiedzy finansowej w naszym społeczeństwie jest bardzo niski – mówi Paulina Wołosz-Sitarek, członek zarzšdu Fundacji Banku Millennium, goœć programu Marcina Piaseckiego.

Goœć przypomniała, że w badaniu przeprowadzonym przez OECD w 2016 r. Polska zajęła ostatnie 30. miejsce, po Brazylii, Chorwacji, Białorusi, jeœli chodzi o edukację finansowš. - Badanie dotyczyło wiedzy finansowej, œwiadomoœci finansowej, zachowań finansowych i skłonnoœci do zarzšdzania finansami długofalowej – tłumaczyła.

- Badania w Polsce na grupie dorosłych i dzieci szkolny również potwierdziły, że poziom wiedzy finansowej w naszym społeczeństwie jest bardzo niski – dodała Wołosz-Sitarek.

Zaznaczyła, że 60 proc. dzieci deklaruje, iż otrzymuje kieszonkowe, ale tylko 30 proc. oszczędza.

Wołosz-Sitarek podkreœliła, że wiedzę finansowš można zdobyć w każdym wieku, ale ważne sš postawy finansowe kształtowane od najmłodszych lat.

- Postaraliœmy się tę lukę zapełnić i skierować działania Fundacji Banku Millenium do najmłodszych dzieci – mówiła.

Zaznaczyła, że zarzšdzanie własnymi pieniędzmi to podstawowa kompetencja życiowa, której nikt nas nie uczy. - Polacy chcieliby, żeby takš wiedzę dzieci otrzymywali w szkole. Jednak trzeba pamiętać, że pewnych postaw dzieci uczš się w rodzinie, więc rodzice powinni z dziećmi rozmawiać o pienišdzach – stwierdziła.

Zauważyła, że w ostatnich latach dzieci bardzo chętni korzystajš z nowoœci technologicznych, ale nie idzie za tym wiedza i rozwój w obszarze finansów.

Wprowadziliœmy program „Finansowy elementarz” skierowany do dzieci przedszkolnych. Jest to cykl bezpłatnych warsztatów, które wprowadzajš dzieci w œwiat finansów.

- Na potrzeby programu stworzyliœmy cykl ksišżeczek z dziecięcym bohaterem. Te ksišżki sš po to, żeby edukacja nie zakończyła się na warsztacie. W domu mogš być czytane przez rodziców i zapoczštkować rozmowę o pienišdzach – tłumaczyła.

Wołosz-Sitarek przypomniała, że czego Jaœ się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał. - Im wczeœniej zaczniemy pokazywać dzieciom pewne racjonalne zachowania i postawy, tym łatwiej będzie tym zarzšdzać w przyszłoœci – mówiła.

- Warto dawać kieszonkowe, bo jak dziecko ma się nauczyć zarzšdzania pieniędzmi, jeœli ich nie posiada – dodała.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL