„Fantastyczna kobieta": piękny film o samotności

„Fantastyczna kobieta" to interesujący, subtelny film o miłości, żałobie i o prawie do bycia sobą.

Publikacja: 04.10.2017 17:49

Foto: Gutek Film

Filmy Sebastiana Lelio mogłyby nosić podtytuł z Almodovara: „kobiety na skraju załamania nerwowego". Znakomity chilijski reżyser umie opowiadać o kobietach wytrąconych z normalnego życia, z trudem pokonujących bariery, jakie stawia im społeczeństwo.

Zaczyna się zwyczajnie. Starszy, ale atrakcyjny mężczyzna przygląda się z zachwytem młodej dziewczynie. Potem jedzą kolację w restauracji i razem wracają do domu. Marina niedawno wprowadziła się do jego mieszkania. Jest bardzo zakochana. Orlando też czuje się szczęśliwy. Ale w nocy wydarza się tragedia. Mężczyzna traci świadomość, słabnie w oczach. Marina zawozi go do szpitala. Potem jest już tylko rozpacz.

Mamy więc opowieść o przeżywaniu straty ukochanej osoby. Niełatwym, bo zaraz odzywa się rodzina mężczyzny. Chce odzyskać jego samochód, klucze od mieszkania. Na dodatek Marinę otacza aura tajemnicy. Dziewczyna ma małe piersi, mocne ręce i ostre rysy twarzy. Jest transseksualistką. To rodzi komentarze, chwilami wręcz odrazę rodziny jej partnera.

A Marina tak naprawdę chce dla siebie niewiele. Może psa, którego ukochany jej podarował. Tego, by móc się z bliskim człowiekiem pożegnać, być na jego pogrzebie. Ale również czegoś, o co Gloria walczyła w poprzednim filmie Sebastiana Lelio: poczucia własnej godności i prawa do bycia sobą.

Chilijczyk potrafi opowiadać o samotności jak mało kto. W „Glorii" pokazał wyobcowanie starzejącej się rozwódki, od której nawet własne dzieci nie zawsze odbierają telefon, zajęte swoimi sprawami. W „Fantastycznej kobiecie" na margines życia zostaje wypchnięta osoba, która nie pasuje do reguł konserwatywnego społeczeństwa.

Gloria próbowała pokonać alienację, rzucając się w wir zabawy i dość rozpaczliwie szukając partnera, czasem na jedną noc, czasem na życie. Marinie jest znacznie trudniej, musi zachować wiarę w prawo do własnej inności w świecie, w którym dopadają ją złośliwe uwagi i pogarda. Odgrodzić się od nienawiści, czasem nawet poprzez agresję. I poczuć się dobrze we własnym ciele.

Lelio gra na czułych strunach, ale nigdy nie przekracza granicy sentymentalizmu. W tle filmów jest Chile i jego niepokoje, nierozliczona przeszłość, uprzedzenia. Także stereotypy narzucone przez religię katolicką.

„Fantastyczna kobieta" ma bardzo dużo prawdy. Także dzięki znakomitej odtwórczyni głównej roli, transseksualnej aktorce Danieli Vedze. A Sebastian Lelio właśnie skończył „Disobedience" – pierwszy film nakręcony w języku angielskim, z Rachel Weisz i Rachel McAdams.

To historia kobiety, która po śmierci ojca-rabina wraca z Nowego Jorku do Londynu, do ortodoksyjnego, żydowskiego domu, a więc znów film o wyłamywaniu się z obowiązujących reguł i zderzeniu z prawami społeczności. Pierwsze recenzje są bardzo pozytywne. Sebastian Lelio wyrasta dzisiaj na ciekawego twórcę, który poprzez losy kobiet mówi o wewnętrznej wolności ludzi początku XXI wieku.

Filmy Sebastiana Lelio mogłyby nosić podtytuł z Almodovara: „kobiety na skraju załamania nerwowego". Znakomity chilijski reżyser umie opowiadać o kobietach wytrąconych z normalnego życia, z trudem pokonujących bariery, jakie stawia im społeczeństwo.

Zaczyna się zwyczajnie. Starszy, ale atrakcyjny mężczyzna przygląda się z zachwytem młodej dziewczynie. Potem jedzą kolację w restauracji i razem wracają do domu. Marina niedawno wprowadziła się do jego mieszkania. Jest bardzo zakochana. Orlando też czuje się szczęśliwy. Ale w nocy wydarza się tragedia. Mężczyzna traci świadomość, słabnie w oczach. Marina zawozi go do szpitala. Potem jest już tylko rozpacz.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Film
„Biedne istoty” już na Disney+. Film z oscarową Emmą Stone błyskawicznie w internecie
Film
Dżentelmeni czyli mocny sojusz dżungli i zoo
Film
Konkurs Główny „Wytyczanie Drogi” Mastercard OFF CAMERA 2024 – znamy pierwsze filmy
Film
„Pamięć” Michela Franco. Ludzie, którzy chcą zapomnieć ból
Film
Na co do kina w weekend? Trzy filmy o skomplikowanych uczuciach