Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Film

"Aquarius": Starsza kobieta nie wstydzi się seksu

Sonia Braga w roli Clary stworzyła kreację.
Aurora
Clara podejmuje walkę z bezdusznym œwiatem korporacji. Œwietny „Aquarius" od pištku na ekranach.

Jest wdowš, matkš, babkš, a przede wszystkim kobietš z charakterem. Była znanym krytykiem muzycznym. Pracowała dla poważnej gazety, jej zdanie się liczyło. Dziœ żyje wœród wspomnień, dawnych przyzwyczajeń, starych winylowych płyt. I daje sobie do takiego życia prawo.

Jest ostatniš lokatorkš w starym domu. Inni zostali dawno eksmitowani przez koncern budowlany, który w tym miejscu, w nadmorskim mieœcie Recife, planuje zbudować luksusowy apartamentowiec. Jednak Clara nie chce opuœcić mieszkania, które kiedyœ dostała od ciotki. Starych drzew się przecież nie przesadza. Wbrew szantażom deweloperów tkwi w swoim œwiecie, w pustym bloku.

Reżyser Kleber Mondonca Filho przyglšda się współczesnej Brazylii, œwiatu będšcemu we władaniu korporacji. Przede wszystkim jednak bez sentymentalizmu opowiada historię kobiety, przedstawicielki wymierajšcego gatunku inteligentów. Pokazuje Clarę w różnych sytuacjach – w czasie spaceru, spotkań z rodzinš.

Bez wstydu rejestruje też jej tęsknotę za seksem, o której ona szczerze opowiada przyjaciółce. Bez żadnego zawstydzenia, to dla niej naturalne. A wreszcie sam seks – z młodym chłopakiem. Filho kreœli portret człowieka, który pozwala sobie na bycie sobš, na oryginalnoœć, na wyróżnianie się z otoczenia. I nie zamierza za swój styl życia przepraszać.

Œwietnš kreację tworzy w „Aquariusie" Sonia Braga. To jest jej wielki powrót na duży ekran. W latach 70. zdobyła międzynarodowš sławę jako bohaterka serialu „Gabriela", stajšc się symbolem seksu i wolnoœci, ale też stworzyła œwietnš kreację w „Pocałunku kobiety pajška". Za tę rolę dostała nominację do Oscara.

Sonia Braga jest w pewien sposób podobna do bohaterki „Aquariusa". Niezależna, niedajšca sobš manipulować. – Zawsze robiłam to, na co miałam ochotę – mówi. – Jak Clara. To jest najlepsza i najbliższa mi bohaterka, jakš kiedykolwiek zagrałam. Była wzorowana na matce Klebera, ale ja w niej dostrzegłam własnš matkę i własnš babkę. Dostrzegłam w niej również kobiety, jakie spotykałam na planach filmowych na poczštku kariery. Wszystkie one do mnie wróciły w tej roli. To były wspaniałe osoby, które w latach 60. walczyły, żeby Brazylia stała się lepszym œwiatem.

Ale „Aquarius" to też film o pamięci. O przeszłoœci, która nas tworzy. O tym, że piękna życia nie budujš wyłšcznie nowe apartamentowce. Bo dla naszego poczucia tożsamoœci ważny jest też stary dom, winylowe płyty i starzejšca się kobieta ze swoimi wspomnieniami.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL