Prenumerata 2018 już w sprzedaży - SPRAWDŹ!

Film

Więcej niż obraz. Miesiąc Fotografii w Krakowie

materiały
Trwa Miesiąc Fotografii w Krakowie. Ten prestiżowy międzynarodowy festiwal zmienia miasto w wielkie fotopolis.

Do 12 czerwca można oglądać w Krakowie w różnych lokalizacjach kilkadziesiąt wystaw i wydarzeń towarzyszących z udziałem ponad setki artystów, zajmujących się fotografią

Przewodnim tematem 14. Miesiąca Fotografii w Krakowie jest pytanie „Kryzys? Jaki kryzys?!". Jak twierdzą organizatorzy z kryzysem „musimy się mierzyć właściwie na wszystkich poziomach naszego funkcjonowania: prywatnym, publicznym i globalnym. Kryzysy polityczne, ekonomiczne, ekologiczne, migracyjne dotyczą nas tak samo, jak kryzysy tożsamości, zaufania czy indywidualności w zglobalizowanym świecie"

A jednocześnie podkreślają, że kryzys nie ominął też fotografii, która w epoce nadprodukcji obrazów próbuje odnaleźć swoje miejsce. W efekcie artyści dzisiaj już nie tylko koncentrują się na problemach zbiorowego życia, jak i prywatności w typowym reportażu lub dokumencie, ale intensywnie poszukają nowych sposobów narracji, czy fotograficznych strategii, wykraczając poza konwencjonalne formy.

W programie głównym najpełniej oddają to wystawy „Inżynieria obrazu - (Re) aktywowanie fotografii" w Bunkrze Sztuki, której kuratorem jest Lars Willumeit, pochodzący z Niemiec antropolog kultury oraz „Świeże spojrzenie. Nowe formy narracji wizualnej" w niedawno udostępnionej j postindustrialnej przestrzeni Tytonie przy ul Dolnych Młynów (gdzie kiedyś znajdowały się zakłady tytoniowe), przygotowana przez Iris Sikking, kuratorkę z Holandii.

Pierwsza wystawa eksponują tak dalece zaawansowane eksperymenty, wykraczające poza fotograficzne medium, że chwilami ekspozycja upodabnia się do wystaw offowych, mimo że prezentowani są tu znani w świecie twórcy.

W Bunkrze Sztuki oglądamy rozbudowane instalacje przestrzenne kilku kolekywów fotograficznych. Holendersko-hiszpański Werker Magazine skupia twórców czasopisma pod tym tytułem, założonego przez artystę wizualnego Marca Roigę Blesę i grafika Rogiera Delfosa". Ich praca „Historia mówiona młodego robotnika", zaprezentowana w Krakowie, to trójwymiarowa aranżacja , składająca się z fotografii, tekstów, dokumentów na ścianach i podłodze jednej z sal, dopełniona czytanymi wypowiedziami. Jej publicystyczna forma miesza gatunki, aby pokazać różnorodne manipulacje młodym człowiekiem – z jednej strony eksploatowanego, uciskanego i wykorzystywanego w pracy robotnika, z drugiej strony konsumenta, zwiększającego obroty kapitału.

Włoska Discipula - duet Mirko Smerdela i Tomasso Tanini - tworzy wideo-instalacje i fotograficzno-rzeźbiarskie obiekty, daleko obiegające od klasycznej fotografii. Jedna z ich instalacji „Martwe reklamy" powstała ze znalezionej rolki negatywu z zapisem reklam telewizyjnych. Tworzy napis na ścianie „The more voices there are, the more spin tere is" (Im więcej głosów, tym większy kołowrót), prowokujący do zastanowienia się do nadprodukcją banalnych obrazów w medialnym zgiełku.

Działający w Sztokholmie duet grafików Klara Källström i Thobias Fäldt także zajmuje się projektami na pograniczu fotografii, tekstu i instalacji, podejmując najczęściej aktualne tematy polityczne, jak np. kryzys w Grecji, czy przemiany na Kubie, a zarazem eksperymentując z metodami wizualnej prezentacji.

Druga wystawa „Świeże spojrzenie. Nowe formy narracji wizualnej" kontynuuje podobne wątki, ale ma znacznie wyższą temperaturę emocji, bo jej uczestników wyróżnia temperament zaangażowanych reportażystów, nawet gdy poszukują nowych środków wyrazu, bo dotychczasowe uważają za niewystarczające do opisania brutalności świata.

Thomas Kuijpers konstruuje więc instalację z fotografii i gadżetów sprzed 11 września 2001, na których wieże World Trade Center stoją wciąż nienaruszone. Anette Behrens miesza archiwalne zdjęcia ze współczesną dokumentacją, próbując dociec prawdy o życiu wysokiego rangą oficera SS. Punktem wyjścia była fotografia przedstawiająca grupę bawiących się nazistów z wojennego albumu Karla-Friedricha Höckera. A o szlaku afgańskiej heroiny opowiadają Roberth Knoth i Antoinette de Jong, kontrastując idylliczne pejzażowe zdjęcia z realistycznym filmem wideo.

Polecamy także indywidualne wystawy Paula Grahama (Galeria Starmach), Yanna Mingarda (Tytonie), Anety Grzeszykowskiej i Maxa Pinckersa (MOCAK) i zbiorowe w sekcji Showoff (Długa 72) z konkursowymi premierowymi projektami młodych twórców, XI Przegląd Portfolio uczestników konkursu Griffin Art Space (Centrum Biurowe Lubicz), spotkania mistrzowskie i wiele innych wydarzeń. Szczegóły na: photomonth.com

Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL