Nowy Świat, reż. Elżbieta Benkowska, Michał Wawrzecki, Łukasz Ostalski
Wyd. Galapagos Films
Uchodźcy, emigranci. Ludzie, którzy próbują odnaleźć się w obcych krajach. To jeden z najtrudniejszych tematów dzisiejszego czasu, który pojawia się w kinie brytyjskim, francuskim, niemieckim. „Nowy świat” to pierwsza polska fabuła, której oni jej bohaterami., przy czym ten film składa się z trzech etiud.
Bohaterka etiudy Elżbiety Benkowskiej jest Białorusinką, żoną muzyka-dysydenta, który swój bunt wyraża mocnymi piosenkami o wolności. Żanna z małą córką mieszka w Warszawie, u siostry. Ma dość marszów protestacyjnych. Nie chce być ikoną, symbolem politycznym. Zakochała się w Polaku, tęskni za zwyczajnością. Jednak kiedy jej mąż zostanie zwolniony z aresztu i przyjedzie do Warszawy, będzie musiała dokonać wyboru.
Azzam z noweli Michała Wawrzeckiego był tłumaczem w polskiej jednostce w Afganistanie. Oskarżony o zdradę, dzięki polskiemu dowódcy, uciekł z ojczyzny. Pracuje w knajpie, na co dzień mierząc się z obrazami wojennej traumy, jakie wciąż do niego wracają, ale też z poczuciem inności i relacją z polskim przyjacielem - z homoseksualnym uczuciem i uzależnieniem.