Poczta Polska współpracuje z rządem w budowaniu e-administracji

Wiemy, jak zorganizować online obieg dokumentów między administracją a obywatelami – mówi dyrektor zarządzający Pionem Sprzedaży Poczty Polskiej, członek zarządu Envelo Paweł Kopeć.

Publikacja: 10.04.2017 20:11

Poczta Polska współpracuje z rządem w budowaniu e-administracji

Foto: materiały prasowe

Rz: Jaką rolę Poczta Polska zamierza odegrać w procesie cyfryzacji państwa?

Paweł Kopeć: Chcielibyśmy stać się głównym partnerem państwa w świadczeniu usług cyfrowych. Wiemy, jak zorganizować online obieg dokumentów między administracją a obywatelami, tak by było szybciej, taniej i skuteczniej niż teraz. Zawsze pośredniczyliśmy w wymianie tradycyjnej korespondencji. W dobie elektronicznych form komunikowania jest dla nas naturalne, że podążamy za zmianami.

Czy jesteście przygotowani do tego, żeby stać się ważnym ogniwem e-administracji?

Poczta Polska ma gotowy system obsługi elektronicznej korespondencji, na którym oparta jest platforma Envelo świadcząca hybrydowe i w pełni cyfrowe usługi pocztowe. System ten zapewnia uwierzytelnienie nadawcy i odbiorcy, integralność i poufność przesyłki. Envelo to jedna z najnowocześniejszych platform świadczących usługi tego rodzaju w Europie. Naszą przewagą jest nie tylko możliwość zaoferowania mobilnych rozwiązań dla osób sprawnie poruszających się w internecie, ale także włączenie do systemu obywateli wykluczonych cyfrowo.

Kiedy systemy informatyczne administracji zostaną zintegrowane z platformą pocztową Envelo?

W połowie 2016 r. podpisaliśmy porozumienie z Ministerstwem Cyfryzacji oraz Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa o strategicznej współpracy z rządem w budowaniu nowoczesnej e-administracji. Trwają spotkania zespołów roboczych, prowadzone są prace nad integracją systemów. Nasi eksperci uczestniczą w tworzeniu strategii cyfryzacyjnej Polski. Jesteśmy gotowi na przyspieszenie działań i rozszerzenie katalogu usług publicznych świadczonych za pośrednictwem Poczty Polskiej już w tym roku. Jednak ostateczna decyzja dotycząca harmonogramu prac zależy od naszych partnerów po stronie rządowej.

W jaki sposób w praktyce będzie wyglądał kontakt obywatela z e-administracją via Envelo? Z jakich usług obywatel będzie mógł korzystać?

Klienci mają już do dyspozycji Konto Zaufane Envelo. Służyło ono dotąd wszystkim, którzy chcieli korzystać z naszych cyfrowych produktów Envelo. Posiadanie Konta Zaufanego daje też możliwość skorzystania z Odwróconej Hybrydy, czyli listu skanowanego dla indywidualnego klienta. Usługa jest dostępna na platformie Envelo od stycznia 2017 r. Jest przeznaczona głównie dla osób, które na co dzień mieszkają i pracują poza miejscem zameldowania. Podpisując stosowną umowę i wyrażając zgodę na skanowanie prywatnej korespondencji (wykluczone są np. przesyłki sądowe), mamy możliwość otrzymywania listów w wersji elektronicznej na skrzynkę Envelo.

Już niebawem posiadacz Konta Zaufanego Envelo będzie mógł korzystać z Profilu Zaufanego, który lada dzień będzie można założyć w dowolnej placówce pocztowej (profil służy do weryfikacji tożsamości). To pierwszy bardzo ważny krok w programie cyfryzacji państwa. Strategicznym partnerem państwa w obszarze elektronicznych doręczeń jest właśnie Poczta Polska i jej córka PPUC.

Dzięki koordynacji przez Pocztę systemu e-administracji obywatel w jednym miejscu będzie miał dostęp do wszystkich usług publicznych. Dodatkowo Poczta będzie świadczyła usługi proceduralne polegające na dostarczaniu obywatelom do rąk własnych zamówionych przez internet dokumentów, takich jak dowód osobisty czy prawo jazdy. Doręczyciele wyposażeni w terminale płatnicze będą także mogli pobierać opłaty skarbowe.

Jakie znaczenie dla Poczty Polskiej ma jej udział w budowie e-administracji?

Współpraca z państwem jest dla Poczty nie tylko szansą na stabilizację dochodów w sytuacji malejącej ilości listów, ale przede wszystkim kluczowym elementem prestiżu i misji firmy.

Rz: Jaką rolę Poczta Polska zamierza odegrać w procesie cyfryzacji państwa?

Paweł Kopeć: Chcielibyśmy stać się głównym partnerem państwa w świadczeniu usług cyfrowych. Wiemy, jak zorganizować online obieg dokumentów między administracją a obywatelami, tak by było szybciej, taniej i skuteczniej niż teraz. Zawsze pośredniczyliśmy w wymianie tradycyjnej korespondencji. W dobie elektronicznych form komunikowania jest dla nas naturalne, że podążamy za zmianami.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań