Urząd poinformował, że w 2011 r. odnotowano jedynie kilka przypadków zmiany sprzedawcy, w 2012 r. ich liczba zwiększyła się do 210. Na koniec 2013 r. wzrosła do 429, na koniec 2014 r. do 7007, na koniec 2015 r. do 30 749, w 2016 r. do 78 437, a na koniec pierwszego kwartału, od początku prowadzenia monitoringu, do 93 416.

Według URE liczba zmian sprzedawcy jest prostym i wiarygodnym miernikiem rozwoju konkurencyjnego rynku gazu.

Urząd przypomina, że zgodnie z obowiązującą zasadą TPA (Third Party Access) odbiorcy końcowi mogą indywidualnie korzystać z sieci lokalnego dostawcy w celu dostarczenia gazu lub energii kupionej u dowolnego sprzedawcy.

Jak zaznacza URE, na swobodę wyboru sprzedawcy wpływa kilka istotnych czynników, m.in. stopień świadomości klientów i ich motywacja do zmiany sprzedawcy, a także łatwość dokonania zmiany czy ilość konkurencyjnych ofert dostępnych na rynku.

URE zaznacza, że zwiększenie zmian sprzedawców gazu spowodowany jest m.in. intensyfikacją w ostatnim czasie przez niektórych sprzedawców kampanii reklamowych, skierowanych do klientów indywidualnych, jak również stopniowemu wchodzeniu na rynek nowych sprzedawców, co skutkuje zwiększeniem konkurencji i uatrakcyjnieniem oferty dla odbiorców.