Wynik EBITDA wyniósł 1 143 mln zł i był wyższy o 53 mln zł. Energa odnotowała wzrost wyników operacyjnych w sprzedaży (7 proc. więcej sprzedanej energii) i w wytwarzaniu (14 proc. wzrost produkcji). Grupa wyprodukowała 2,1 TWh energii elektrycznej (o 0,3 TWh więcej), łączny wolumen sprzedanej energii elektrycznej wyniósł natomiast 10,1 TWh (wzrost o 0,7 TWh). Wolumen dystrybuowanej energii utrzymał się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego - 11 TWh.

- Pierwsze półrocze należy uznać zdecydowanie za udane. Grupa rozwija się we właściwym tempie, zgodnie z przyjętą strategią. Mimo trudnego otoczenia zewnętrznego mamy wyraźnie lepsze wyniki niż rok temu. Bezpieczeństwo energetyczne i szansę na zwiększenie przychodów widzimy nie tylko w nowych źródłach konwencjonalnych, ale także w lepszym bilansowaniu produkcji OZE. Dlatego jesteśmy liderami magazynowania energii i usług DSR (Demand Side Response). Drugie półrocze rozpoczęliśmy z solidnym buforem finansowym, także dlatego, że skutecznie wydeptujemy własną ścieżkę rozwoju w silnie wpływającym na nas otoczeniu regulacyjnym i administracyjnym – stwierdził cytowany w komunikacie Daniel Obajtek, prezes Energi.

Segment dystrybucji wypracował EBITDA w wysokości 930 mln zł (10 mln zł większą niż rok wcześniej) pomimo negatywnego wpływu niższej taryfy dystrybucyjnej na 2017 rok i wyższych kosztów operacyjnych. Pozytywny wpływ na wynik segmentu, zwłaszcza w II kw. br., miała też wyższa marża na dystrybucji będąca efektem korzystnej struktury sprzedaży. Dystrybucja jest niezmiennie motorem rozwoju całej grupy – w pierwszej połowie roku odpowiadała za 81 proc. jej EBITDA.

Segment wytwarzania osiągnął lepszy wynik przy utrzymujących się niskich cenach praw majątkowych, wyższych kosztach paliw oraz wzroście podatku od nieruchomości dla farm wiatrowych. W I półroczu wypracował EBITDA na poziomie 177 mln zł, o 9 mln zł więcej niż rok wcześniej. Wzrost EBITDA o 5 proc. w głównej mierze wynikał ze wzrostu przychodów ze sprzedaży: energii elektrycznej oraz regulacyjnych usług systemowych. Segment wyprodukował w całym I półroczu o ponad 14 proc. energii więcej niż rok temu. Przyczyniło się do tego m.in. zakończenie modernizacji bloku energetycznego nr 1 w Elektrowni Ostrołęka B, co przekłada się na wyższą efektywność wytwarzania energii elektrycznej. Więcej energii wyprodukowały wszystkie (poza fotowoltaiką) aktywa wytwórcze.

Segment sprzedaży konsekwentnie rozwijał nowe produkty i w pierwszym półroczu zyskał niemal 40 tys. nowych klientów - prawie cztery razy więcej, niż utracił na rzecz innych sprzedawców. Dzięki temu liczba klientów Energa Obrót pierwszy raz w historii przekroczyła 3 mln. W gronie największych pozyskanych partnerów biznesowych znalazł się m.in. PKP Intercity. W II kw. Segment wyraźnie poprawił wyniki mimo stałych obciążeń wynikających z długoterminowych umów na zakup zielonych certyfikatów i zamknął pierwsze sześć miesięcy EBITDA w wysokości 11 mln zł. W I kwartale czynniki takie, jak: spadek marży na sprzedaży energii elektrycznej, wzrost kosztów wykonywania zadań Sprzedawcy Zobowiązanego, a także niekorzystna cena „zielonych certyfikatów" wpłynęły na ujemny wynik Segmentu (- 10 mln zł EBITDA). Jednak już II kwartał przyniósł bardzo wyraźne odbicie i zauważalną poprawę wynikającą m.in. ze wzrostu marży na sprzedaży energii elektrycznej o 25 mln zł oraz wzrostu o 10 proc. wolumenu sprzedaży.