Studenci wyciągają rękę do uczniów

Dla dzieci z małych miejscowości programy wolontaryjne są często jedyną szansą na udział w ciekawych projektach naukowych.

Aktualizacja: 06.12.2017 23:48 Publikacja: 05.12.2017 18:14

Studenci wyciągają rękę do uczniów

Foto: Fotolia.com

Polacy dość chętnie angażują się w nieodpłatną pracę na rzecz innych. Z danych GUS wynika, że w 2016 r. w różnego rodzaju wolontariatach działało 8,5 proc. osób powyżej 15. roku życia. Byli to przeważnie młodzi, do 24. roku życia, najczęściej studenci.

– Wolontariat jest dla studentów doskonałym sposobem, by się sprawdzić w nowej dziedzinie, poznać ciekawych ludzi, nauczyć się wrażliwości i spojrzeć na wiele spraw z zupełnie nowej perspektywy – tłumaczy Zyta Machnicka, ekspertka i trenerka, która pomaga firmom w tym, by stały się one lepszymi pracodawcami.

Jednym z największych projektów dla młodych ludzi jest „Projektor – wolontariat studencki". Program działa od 2003 roku. W tym czasie przeprowadzono już ponad 33 900 projektów edukacyjnych w ponad 2300 szkół w Polsce. Wzięło w nich udział ponad 10 200 studentów-wolontariuszy, którzy odwiedzając szkoły, dzielili się z uczniami swoją wiedzą.

Co ważne, projekty te realizowane są w małych miejscowościach – do 20 tys. mieszkańców. Dla wielu uczniów była to jedyna szansa na zdobycie wiedzy innej niż szkolna, ale także uzyskanie dostępu do materiałów i sprzętu, na które często szkoły nie mogą sobie pozwolić ze względów finansowych.

– Czekali na nas ludzie, którym czasami łzy płynęły z oczu. A jak spotykaliśmy się w Lublinie i w Warszawie na podsumowaniu tej akcji, to studenci, dwudziestoletni mężczyźni, płakali ze wzruszenia, jak wiele dał im ten program. Jechali po to, żeby spotkać się z dziećmi, które czekały na przyjazd kogoś dla nich niezwykle ważnego, młodego człowieka, o 15 lat starszego od nich, który przyjechał z dalekiego miasta i opowiadał, bawił się, angażował, był wzorem do działania – opowiada były premier, prof. Jerzy Buzek, który także został jednym z wolontariuszy Projektora.

Również sami studenci podkreślają, jak wiele dała im działalność wolontaryjna. – Dzięki działalności w Projektorze nauczyłam się współpracować w grupie, a nawet występować w niej jako lider – opowiada Aleksandra Hyla, studentka II roku prawa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. – Współpraca z ludźmi przy realizowaniu projektów dodała mi pewności siebie, która jest najważniejszą cechą w moim przyszłym zawodzie.

– Poznałem tu wielu ciekawych ludzi, na których mogę liczyć w każdej sytuacji. Projektor dał mi możliwości rozwoju oraz poczucie, że nie marnuję swojego czasu – ocenia z kolei Damian Wierzbicki, student III roku ekonomii na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

Ale udział w wolontariacie to także możliwość zdobycia konkretnego doświadczenia zawodowego. – Dzięki wolontariatowi w Projektorze odbyłam 12-tygodniowy staż w biurze Boeinga w USA, poznałam przyjaciół, zdobyłam wiele nowych umiejętności i odwagi, w tym co robię. Koordynowałam kampanię edukacyjną „Dzieciaki w biznesie" współfinansowaną ze środków NBP, stworzyłam scenariusz warsztatów chemicznych, nawet uczestniczyłam w międzynarodowych warsztatach w Rumunii! Wszystko to sprawiło, że wiem, iż poradzę sobie z każdym wyzwaniem! – podsumowuje zalety wolontariatu Oksana Marczak, absolwentka logistyki na Uniwersytecie Rzeszowskim.

Polacy dość chętnie angażują się w nieodpłatną pracę na rzecz innych. Z danych GUS wynika, że w 2016 r. w różnego rodzaju wolontariatach działało 8,5 proc. osób powyżej 15. roku życia. Byli to przeważnie młodzi, do 24. roku życia, najczęściej studenci.

– Wolontariat jest dla studentów doskonałym sposobem, by się sprawdzić w nowej dziedzinie, poznać ciekawych ludzi, nauczyć się wrażliwości i spojrzeć na wiele spraw z zupełnie nowej perspektywy – tłumaczy Zyta Machnicka, ekspertka i trenerka, która pomaga firmom w tym, by stały się one lepszymi pracodawcami.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Edukacja
Olimpiada z chemii przepustką do dobrego liceum? MEN nie mówi „nie”
Edukacja
Badania: Strach przed matematyką paraliżuje uczniów
Edukacja
Czasy AI nie wykluczają książki i czytania
Edukacja
Joanna Ćwiek: Bez zwycięstwa grunwaldzkiego, „Inki” i rzezi wołyńskiej
Edukacja
Barbara Nowacka: Koniec prac domowych? Od kwietnia wejdzie rozporządzenie