W Salamance do rektorów mówił król

Najwyższe środki bezpieczeństwa towarzyszyły konferencji rektorów w Salamance, którą także bezpośrednio obserwowała rp.pl. Kilkaset osób zgromadzonych na jednym z najstarszych i najsławniejszych uniwersytetów świata debatowało o rewolucji cyfrowej i przyszłości nauczania.

Aktualizacja: 23.05.2018 13:08 Publikacja: 23.05.2018 11:48

W Salamance do rektorów mówił król

Foto: Fotorzepa

- Efekt rewolucji technologicznej obecny jest w wielu gałęziach gospodarki. Szkolnictwo Wyższe nie jest wyjątkiem i różne przemiany technologiczne i społeczne mogą wpływać na transformację modelu nauczania i działania uniwersytetów. Chodzi o to, by liderzy nauczania nie tylko wiedzieli co jest sensem tej rewolucji, ale potrafili przewidzieć zmiany w funkcjonowaniu imperatywów nowej rzeczywistości – napisali w deklaracji końcowej uczestnicy IV Międzynarodowego Spotkania Rektorów "Universia" w Salamance. W zakończonym 22 maja zgromadzeniu najwyższych przedstawicieli ponad 600 uczelni z 26 krajów, pod hasłem „Uniwersytet, Społeczeństwo i Przyszłość” wziął m.in. udział król Hiszpanii Filip VI, prezydent Portugalii, Marcelo Rebelo de Sousa i premier Hiszpanii Mariano Rajoy.

Ana Botin i król Filip VI

Ana Botin i król Filip VI

Fotorzepa

W pięknych, budowanych przed wiekami z hiszpańskiego piaskowca budynkach uniwersyteckich rozmawiano o tym jak wprowadzać innowacyjne metody nauczania, nowe sposoby certyfikacji wiedzy i integracji środowisk naukowych na świecie a także zunifikowaną certyfikację stopni i pracy naukowej wobec biznesu i globalnych platform oraz rynku pracy.

Zwracano także uwagę na to, że nauka wzbogacona o postęp techniczny ma szansę na najszybsze rozwiązywanie problemów społecznych, takich jak np. konieczność tworzenia miejsc pracy wyższej jakości dla współczesnych „biednych-pracujących”, czyli milionów osób ciężko pracujących za najniższą, nie pozwalającą na przeżycie stawkę. Wiele dyskusji prowadzono w kontekście współpracy między krajami Unii Europejskiej, głównie Hiszpanii i Ameryki Południowej i Środkowej. Grupa polskich rektorów i prorektorów z 14 uczelni miała okazję na nawiązanie kontaktów z kolegami z odległych miejsc, doświadczając nowej perspektywy w wiedzeniu problemów świata. – Spotkanie z ludźmi, prawdziwa rozmowa, to najważniejszy aspekt tego, co dzieje się teraz w Salamance – mówił rp.pl rektor UKSW, ks. Stanisław Dziekoński.  

IV Spotkanie Rektorów było już kolejnym organizowanym przez grupę Santander. Jej szefowa, Ana Botin mówiła podczas konferencji, że rewolucja cyfrowa jest „potężnym narzędziem ekonomicznej, społecznej, politycznej i kulturowej zmiany”. – Kluczową rolą uniwersytetów jest praca nad osobistym rozwojem i społeczną mobilnością - mówiła Botin podczas ceremonii zamknięcia konferencji. – Nasze uczelnie udowadniają, że nauka i ludzkie doświadczenie nie znają granic. I to właśnie uniwersytety muszą być tą siłą, która nauczy obywateli świata jak dostrzegać i korzystać z szans międzynarodowej współpracy.

- Efekt rewolucji technologicznej obecny jest w wielu gałęziach gospodarki. Szkolnictwo Wyższe nie jest wyjątkiem i różne przemiany technologiczne i społeczne mogą wpływać na transformację modelu nauczania i działania uniwersytetów. Chodzi o to, by liderzy nauczania nie tylko wiedzieli co jest sensem tej rewolucji, ale potrafili przewidzieć zmiany w funkcjonowaniu imperatywów nowej rzeczywistości – napisali w deklaracji końcowej uczestnicy IV Międzynarodowego Spotkania Rektorów "Universia" w Salamance. W zakończonym 22 maja zgromadzeniu najwyższych przedstawicieli ponad 600 uczelni z 26 krajów, pod hasłem „Uniwersytet, Społeczeństwo i Przyszłość” wziął m.in. udział król Hiszpanii Filip VI, prezydent Portugalii, Marcelo Rebelo de Sousa i premier Hiszpanii Mariano Rajoy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Edukacja
Olimpiada z chemii przepustką do dobrego liceum? MEN nie mówi „nie”
Edukacja
Badania: Strach przed matematyką paraliżuje uczniów
Edukacja
Czasy AI nie wykluczają książki i czytania
Edukacja
Joanna Ćwiek: Bez zwycięstwa grunwaldzkiego, „Inki” i rzezi wołyńskiej
Edukacja
Barbara Nowacka: Koniec prac domowych? Od kwietnia wejdzie rozporządzenie