Organizacja szkół i przedszkoli publicznych – projekt rozporządzenia w konsultacjach

Po przekształceniu gimnazjum w szkołę innego typu, np. podstawową, szkoła ta zachowa imię dotychczasowego gimnazjum.

Publikacja: 25.01.2017 12:50

Organizacja szkół i przedszkoli publicznych – projekt rozporządzenia w konsultacjach

Foto: Fotorzepa/Marian Zubrzycki

Takie rozwiązanie przewiduje projekt rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli, które resort edukacji przekazał do konsultacji społecznych.

W projekcie rozporządzenia doprecyzowano tryb nadawania imienia szkole i przedszkolu. Wniosek w tej sprawie ma zawierać uzasadnienie wyboru imienia, w tym kandydata na patrona szkoły lub przedszkola oraz określać plan działań szkoły lub przedszkola związanych z nadaniem imienia, a także przewidywany termin uroczystości. Nową regulacją jest przepis dotyczący zmiany lub uchylenia nadania imienia szkole lub przedszkolu.

Rozporządzenie rozstrzyga, co stanie się z patronem szkoły po reformie oświatowej od roku szkolnego 2017/2018. MEN proponuje szkołom, które posiadają patrona (imię) jego zachowanie w procedurze przekształcania lub włączania szkół różnych typów. Uregulowana została również sytuacja, gdzie imię lub imiona posiadają szkoły funkcjonujące w zespołach szkół.

Projekt rozporządzenia wprowadza również standardy warunków pobytu uczniów w internatach organizowanych przez publiczne szkoły. Określone zostały normy dotyczące liczby uczniów w grupie wychowawczej, która nie może przekraczać 30 uczniów w szkole podstawowej i 35 uczniów w szkole ponadpodstawowej. Liczba uczniów w grupie wychowawczej, w której są dzieci niepełnosprawne lub zagrożone niedostosowaniem społecznym będzie wynosić nie więcej niż 25 osób. W grupie tej jednocześnie może być nie więcej niż 5 uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym Dodatkowo wprowadzono przepis zakładający, że zadania internatu są realizowane we współpracy z rodzicami ucznia, szkołą i poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.

Nie zmieniają się regulacje o liczebności dzieci i uczniów w oddziale przedszkolnym oraz w klasach I–III szkoły podstawowej. W klasie nie może być więcej niż 25 osób. Liczba dzieci w oddziale przedszkola integracyjnego i oddziale integracyjnym w przedszkolu ogólnodostępnym oraz liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej i w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej wynosi nie więcej niż 20. Jednocześnie może być w nim nie więcej niż 5 dzieci lub uczniów niepełnosprawnych.

MEN zrezygnował ze wskazywania minimalnej liczby uczniów. Przepisy określają jedynie górną granicę liczby dzieci w oddziale przedszkola specjalnego i oddziale specjalnym w przedszkolu ogólnodostępnym, a także oddziale szkoły specjalnej i oddziale specjalnym w szkole ogólnodostępnej (§ 6 ust. 2–4).

W projektowanym rozporządzeniu wskazano także inne grupy dzieci i uczniów, które dotychczas nie były wymienione w przepisach rozporządzenia w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. Przewidziano także nowe regulacje wskazujące maksymalną liczbę uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności (nie więcej niż 5 uczniów), którzy mogą być w zorganizowanych dla nich łącznych oddziałach szkoły specjalnej i przedszkola specjalnego oraz łącznych oddziałach specjalnych w szkole ogólnodostępnej i przedszkolu ogólnodostępnym (§ 6 ust. 2 pkt 7 i ust. 3 pkt 9).

Projekt rozporządzenia określa również terminy opracowania, opiniowania i zatwierdzania arkusza organizacji szkoły i przedszkola:

- do 10 kwietnia danego roku – opracowanie arkusza organizacyjnego przez dyrektora szkoły lub przedszkola. Przed przekazaniem do organu prowadzącego arkusz powinien być zaopiniowany przez radę pedagogiczną oraz zakładowe organizacje związkowe (o których mowa w ustawie – Prawo oświatowe),

- do 8 kwietnia danego roku – wydawanie opinii zakładowych organizacji związkowych,

- do 25 maja danego roku – zatwierdzenie przez organ prowadzący szkołę lub przedszkole arkusza organizacji, po uzyskaniu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą lub przedszkolem,

- do 30 kwietnia danego roku – wydanie opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

W przepisach przejściowych zostały przewidziane inne, dłuższe niż w projekcie rozporządzenia, terminy opracowywania, opiniowania i zatwierdzania arkuszy organizacji szkoły i przedszkola na rok szkolny 2017/2018. Ma to umożliwić przygotowanie przez szkoły i przedszkola oraz ich organy prowadzące arkuszy organizacyjnych, uwzględniających zmiany związane z reformą ustroju szkolnego. Rozszerzony został wykaz treści, jakie powinien zawierać arkusz organizacji szkoły i przedszkola.

Nowym rozwiązaniem jest uwzględnienie w arkuszu organizacji szkoły podstawowej, w której znajdują się oddziały przedszkolne, regulacji odnoszących się bezpośrednio do tego oddziału.

Rozporządzenie ma wejść w życie  1 września 2017 r.

Takie rozwiązanie przewiduje projekt rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli, które resort edukacji przekazał do konsultacji społecznych.

W projekcie rozporządzenia doprecyzowano tryb nadawania imienia szkole i przedszkolu. Wniosek w tej sprawie ma zawierać uzasadnienie wyboru imienia, w tym kandydata na patrona szkoły lub przedszkola oraz określać plan działań szkoły lub przedszkola związanych z nadaniem imienia, a także przewidywany termin uroczystości. Nową regulacją jest przepis dotyczący zmiany lub uchylenia nadania imienia szkole lub przedszkolu.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe