Ponadto, w projektowanym rozporządzeniu zmieniono:
- liczbę punktów możliwą do uzyskania za ocenę bardzo dobrą i dobrą z zajęć edukacyjnych wymienionych na świadectwie ukończenia szkoły. Wprowadzona zmiana, w większym stopniu promuje uczniów, którzy uzyskali oceny bardzo dobre i dobre. Proponowana zmiana zmniejsza dystans punktowy w szczególności pomiędzy uczniem z oceną celującą, a oceną bardzo dobrą, uznając, że osiągnięcia tych uczniów są bardzo zbliżone;
- liczbę punktów możliwą do uzyskania za aktywność na rzecz innych ludzi w tym wolontariat, tj. zwiększono liczbę punktów – z 2 pkt do 3 pkt;
-liczbę punktów możliwą do uzyskania za świadectwo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem, tj. zwiększono liczbę punktów – z 5 pkt na7 pkt.
Przepisy przejściowe dotyczące przyjmowania do oddziału dwujęzycznego w szkole podstawowej
Przepisy przewidują przejściowe rozwiązania w zakresie postępowania rekrutacyjnego na rok szkolny 2017/2018 do oddziału dwujęzycznego w klasie VII szkoły podstawowej oraz na lata szkolne 2019/2020–2021/2022 do szkół ponadpodstawowych.
W postępowaniu rekrutacyjnym na rok szkolny 2017/2018 do oddziału dwujęzycznego w klasie VII szkoły podstawowej w okresie przejściowym na podstawie projektowanego rozporządzenia przelicza się na punkty jedynie świadectwo promocyjne do klasy VII szkoły podstawowej z wyróżnieniem.
Przepisy przejściowe dotyczące przyjmowania do szkół ponadpodstawowych
Natomiast w postępowaniu rekrutacyjnym na lata szkolne 2019/2020–2021/2022 do szkół ponadpodstawowych, brane są pod uwagę wyniki z egzaminu ósmoklasisty jedynie z języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego, gdyż przez pierwsze trzy lata egzamin ten będzie prowadzany tylko z tych przedmiotów.
Egzamin ten będzie przeprowadzany począwszy od roku szkolnego 2018/2019 w VIII klasie szkoły podstawowej jako obowiązkowy egzamin zewnętrzny, na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. W związku z powyższym należy przewidzieć w projektowanym rozporządzeniu inny sposób punktowania egzaminu ósmoklasisty.
Zaproponowany w rozporządzenia sposób punktowania poszczególnych kryteriów branych pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym do szkół ponadpodstawowych na lata szkolne 2019/2020–2021/2022 zachowuje zasadę, że maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania za wyniki egzaminu ósmoklasisty powinna być równa maksymalnej liczbie punktów możliwych do uzyskania łącznie za uzyskanie świadectwa ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem i za oceny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz za osiągnięcia ucznia.
Z tego względu, że w okresie przejściowym będzie stosowany inny sposób przeliczania na punkty wyników z egzaminu ósmoklasisty, to w przepisach przejściowych projektowanego rozporządzenia należy określić także odrębny sposób punktowania uczniów zwolnionych z egzaminu ósmoklasisty lub z danego przedmiotu objętego egzaminem ósmoklasisty. Określając odrębny sposób punktowania tych osób zachowano zasadę, że w ich przypadku przeliczane będą na punkty oceny wymienione na świadectwie ukończenia szkoły z zajęć edukacyjnych, z których przeprowadzany jest egzamin ósmoklasisty.
Ustalona w rozporządzeniu maksymalna liczba punktów możliwa do uzyskania po przeliczeniu ocen z zajęć edukacyjnych wymienionych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej jest równa maksymalnej liczbie punktów możliwych do uzyskania z danej części egzaminu ósmoklasisty lub do danego przedmiotu objętego egzaminem ósmoklasisty przez ucznia, który przystąpił do egzaminu ósmoklasisty.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.