Pomysł na biznes. Firma AKUKU - katering pudełkowy

Jeśli na czymś ci naprawdę zależy, musi się udać. Nie ma innej możliwości – tak o firmie AKUKU, oferującej katering pudełkowy, opowiada jej menedżer i współtwórca Marysia Konobrocka.

Aktualizacja: 16.12.2017 08:43 Publikacja: 16.12.2017 08:15

Pomysł na biznes. Firma AKUKU - katering pudełkowy

Foto: AdobeStock

Marysia Konobrocka przekonuje, że największym problemem branży  jest brak zaangażowanych pracowników

Od kilku lat w Polsce, głównie w dużych miastach, panuje moda na zdrowy styl życia. Tłumy na siłowniach, w sklepach z ekologiczną żywnością, tłok na ścieżkach do biegania – coraz więcej ludzi chce być fit. W odpowiedzi na rosnący popyt powstają kolejne biznesy mające zaspokoić ten głód. Wyrastają kolejne siłownie, przybywa również trenerów personalnych, dietetyków, internetowych witryn z poradami dla trenujących, aplikacji z treningami i przepisami, sklepów z gadżetami do ćwiczeń. Jednak, jak podkreślają poradniki i specjaliści, smukła sylwetka to przede wszystkim zasługa diety.

W ciągłym pędzie

Zaspokoić zdrowo głód to spore wyzwanie – od zakupów, przez gotowanie do pilnowania odpowiednich ilości spożywanych produktów. Im szybciej się żyje, tym trudniej mu sprostać, bowiem wielu osobom po prostu brakuje na to wszystko czasu. Kilka lat temu zmiany stylu życia stworzyły zupełnie nową gałąź branży gastronomicznej – cateringi pudełkowe. To firmy, które codziennie pod drzwi klienta dostarczają pięć posiłków. – Do aktywnego i szybkiego życia niezbędne jest zdrowe jedzenie – przekonuje Marysia Konobrocka, która prowadzi catering dietetyczny AKUKU.

– Najwięcej klientów wybiera tygodniowe lub miesięczne abonamenty. Duża konkurencja na wielkomiejskich rynkach pozwala na częste zmiany firm cateringowych, a więc widać, że klienci poszukują idealnego smaku – tłumaczy Konobrocka. AKUKU, choć finansowo jest stabilnym biznesem – z roku na rok zwiększa obroty o średnio 25 proc, to wciąż działalność sezonowa.

– Na początku roku, gdy ludzie żyją noworocznymi postanowieniami notujemy ok. 20 procentowy wzrost obrotów. Kilka miesięcy później, w miesiącach letnich obroty znów spadają – przyznaje manager. Zakres warszawskich cateringów jest bardzo szeroki – od 30 zł dziennie do 80 zł. AKUKU ze średnią ceną 52 zł za pięć posiłków dziennie plasuje się pośrodku rynkowych stawek

Ciemne strony gastronomii

Gastronomia nosi niechlubną łatkę femme fatale polskiego biznesu. Co roku swoich sił próbują tu kolejni chętni, aby kilka miesięcy później ze stratą zwinąć interes. - Gastronomia nie jest biznesem, który sam się kręci. Trzeba go codziennie pilnować, wiele spraw nadzorować osobiście. Do tego dochodzi skomplikowana księgowość i wymagania sanepidu – ostrzega Marysia Konobrocka. Kolejnym odwiecznym problemem są pracownicy. – Wiele osób poszukuje w branży gastronomicznej pracy przejściowej. Pracują, bo muszą. Ciężko znaleźć pasjonatów. Tymczasem gastronomia to biznes, jak każdy inny – mówi menedżer AKUKU.

Szczęśliwie AKUKU ominęło wiele problemów i wyzwań. Właściciele, zanim cztery lata temu uruchomili dietetyczny catering, mieli już własną restaurację. Pokrewny biznes zwolnił ich z konieczności kupowania drogiego, niezbędnego sprzętu, wynajmowania kolejnych pomieszczeń i szukania nowych pracowników. – Prowadzenie cateringu jest dużo prostsze, gdy posiada się restaurację bez stałego menu. Nie musimy być ostrożni w zamówieniach, nasze kuchnie wzajemnie się uzupełniają. Korzystamy ze swojego wiedzy i doświadczenia, wiele rozwiązań możemy stosować wymiennie – chwali Konobrocka.

Pomysł na AKUKU pojawił się z pasji do sportu i zdrowego jedzenia. Biznes pochłonął oszczędności życia. Cztery lata później firma nadal hołduje tym samym wartościom. Na początku przyszłego roku oferta poszerzy się o specjalną linie sportową dla mężczyzn – W przyszłości chcemy bardziej skupić się na żywieniu sportowców, to prawdziwe wyzwanie. Oczywiście klasyczny catering nadal będziemy mieli w ofercie – zapewnia menedżerka. ©?

Już kilkaset firm dostarcza jedzenie fit

Diety pudełkowe od kilku lat robią w Polsce zawrotną karierę. Z roku na rok cieszą nie tylko większym zainteresowaniem klientów, ale i przyciągają nowych inwestorów. Dla większości firm catering dietetyczny jest działalnością dodatkową, w której istniejący lokal gastronomiczny wspomaga nowy biznes. Rynek, choć największy boom ma już za sobą, to wciąż rozwija się bardzo szybko. Jeszcze kilka lat temu w kraju było zaledwie kilkadziesiąt firm oferujących takie produkty, dziś jest ich co najmniej kilkaset. Zaostrzona konkurencja zmusza firmy do większej kreatywności. Dla konsumentów coraz istotniejsza staje się jakość oferty. Poza rosnącą świadomością rynkowi sprzyja wzrost liczby osób otyłych. Dlatego największą grupą wśród klientów są osoby, które chcąc szybko schudnąć wybierają niskokaloryczną dietę. Pomaga także wzrost zamożności społeczeństwa.

Marysia Konobrocka przekonuje, że największym problemem branży  jest brak zaangażowanych pracowników

Od kilku lat w Polsce, głównie w dużych miastach, panuje moda na zdrowy styl życia. Tłumy na siłowniach, w sklepach z ekologiczną żywnością, tłok na ścieżkach do biegania – coraz więcej ludzi chce być fit. W odpowiedzi na rosnący popyt powstają kolejne biznesy mające zaspokoić ten głód. Wyrastają kolejne siłownie, przybywa również trenerów personalnych, dietetyków, internetowych witryn z poradami dla trenujących, aplikacji z treningami i przepisami, sklepów z gadżetami do ćwiczeń. Jednak, jak podkreślają poradniki i specjaliści, smukła sylwetka to przede wszystkim zasługa diety.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko
Ekonomia
Wierzyciel zlicytuje maszynę Janusza Palikota i odzyska pieniądze