Szansa przedsiębiorców na usprawnienie postępowania administracyjnego

Konieczność długotrwałego oczekiwania na zakończenie postępowania nie ogranicza się tylko do spraw cywilnych. Dużą cierpliwością muszą wykazywać się też przedsiębiorcy oczekujący na załatwienie sprawy w postępowaniu administracyjnym, czy też rozstrzygnięcie w następującym po nim czasem postępowaniu sądowoadministracyjnym.

Publikacja: 12.05.2017 06:40

Szansa przedsiębiorców na usprawnienie postępowania administracyjnego

Foto: Adobe Stock

Nie są odosobnione przypadki, gdy kierując się potrzebą szybkiego załatwienia sprawy, przedsiębiorcy zmuszeni są rezygnować z dochodzenia swoich racji w ramach postępowania odwoławczego, czy też sądowoadministracyjnego pomimo dysponowania silnymi argumentami. W sprawach, których charakter na to pozwala lepszym rozwiązaniem może okazać się np. wypełnienie obowiązków bezzasadnie nałożonych na stronę w wydanej na jej rzecz decyzji niż kwestionowanie rozstrzygnięcia w tym zakresie w długotrwałym postępowaniu. Często takie rozwiązanie będzie szybsze i mniej kosztowne niż uruchomienie procedury odwoławczej i oczekiwanie na jej wynik. Minusem takiego rozwiązania jest jednak to, że organ administracji, który wydał wadliwą decyzję może tkwić w przekonaniu, że skoro adresat decyzji jej nie kwestionuje, to wszystko jest w najlepszym porządku. W konsekwencji organ może mieć większą skłonność do powielania w przyszłości tych samych błędów.

Z przedstawionych względów ze wszech miar pożądane są zmiany przepisów, które mogą przyczynić się do sprawniejszego załatwiania spraw administracyjnych lub sądowoadministracyjnych. Nadzieję na częściowe przynajmniej usprawnienie postępowań dają niektóre regulacje przewidziane w ustawie z 7 kwietnia 2017 roku o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (wchodzi w życie 1 czerwca 2017 roku; dalej: ustawa). Nowe rozwiązania obejmują w szczególności:

1. Brak konieczności składania wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy przed wniesieniem skargi do sądu administracyjnego

Nie zawsze przepisy prawa przewidują możliwość odwołania się od decyzji danego organu do organu wyższego stopnia. W przypadku decyzji niektórych organów (np. ministra kierującego określonym działem administracji rządowej) nie służy odwołanie. Strona niezadowolona z wydanej przez taki podmiot decyzji może jedynie zwrócić się do niego z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy. Jak wskazuje się w uzasadnieniu ustawy, organy rozpatrujące wnioski o ponowne rozpatrzenie sprawy w wielu przypadkach utrzymują w mocy wcześniej wydane przez siebie decyzje, co oznacza, że szansa na zmianę rozstrzygnięcia w takim ponownym postępowaniu jest nieznaczna. Zaproponowano zatem, że skorzystanie przez stronę z prawa do kontroli niekorzystnej dla niej decyzji przez właściwy wojewódzki sąd administracyjny nie będzie musiało zostać poprzedzone wyczerpaniem przysługującego stronie środka w postaci złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Rozwiązanie to z pewnością ucieszy przedsiębiorców, którzy nie mając wiary w pomyślne załatwienie sprawy przez złożenie wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, będą mogli pominąć ten etap i wnieść skargę do sądu administracyjnego. Decyzję o rezygnacji z przysługującego stronie prawa do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy warto jednak podjąć po uprzednim ustaleniu wszystkich za i przeciw, w tym takich kwestii jak przewidywany czas ponownego rozpoznawania sprawy przez organ oraz szacunkowy termin rozpoznania sprawy przez sąd administracyjny. Należy bowiem pamiętać, że w niektórych przypadkach (w zależności od rodzaju sprawy oraz właściwości miejscowej sądu) oczekiwanie na rozpoznanie sprawy przez sąd administracyjny może być długotrwałe z uwagi na znaczną liczbę spraw wpływających do sądu. W związku z tym samoistną podstawą rezygnacji ze złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy nie powinna być okoliczność, że ze statystycznego punktu widzenia większe szanse są na niekorzystne niż na pomyślne zakończenie takiego postępowania. W szczególności w przypadku, gdy w postępowaniu zakończonym wydaniem niekorzystnej decyzji nie uzasadniono w sposób wyczerpujący stanowiska przedsiębiorcy, warto rozważyć podjęcie próby przekonania organu do swoich racji poprzez przedstawienie dodatkowych argumentów, a nie uciekanie się od razu do kierowania sprawy na drogę postępowania sądowoadministracyjnego. Podsumowując, niewątpliwie nowe rozwiązanie może okazać się w wielu przypadkach pomocne i pozwoli na szybsze uzyskanie wyroku sądowego, jednak należy korzystać z niego w sposób roztropny.

2. Zrzeczenie się prawa do odwołania

Ustawa wprowadza przepis, zgodnie z którym w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania można zrzec się prawa do wniesienia odwołania. Z chwilą doręczenia takiego oświadczenia organowi administracji przez wszystkie strony postępowania, wydana przez ten organ decyzja stanie się ostateczna i prawomocna. Skorzystanie z takiej możliwości pozwoli na szybsze wykonanie decyzji, gdyż nie będzie potrzeby oczekiwania na możliwe odwołanie. W zależności od rodzaju wydanej decyzji przedsiębiorcy będą mogli zatem szybciej np. rozpocząć budowę obiektu, czy też ubiegać się na jej podstawie o wydanie kolejnej decyzji administracyjnej, której uzyskanie wymagane jest w związku z realizacją jakiegoś przedsięwzięcia. Podobnie, w przypadku, gdy stronie nie przysługuje odwołanie lecz wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, będzie ona mogła również zrzec się tego prawa. Pamiętać jednak należy, że w przypadku złożenia oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do odwołania od decyzji nie będzie można później zaskarżyć takiej decyzji do sądu administracyjnego. Zasada ta dotyczy także sytuacji, kiedy przedsiębiorca zrzeknie się prawa do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Należy bowiem odróżnić złożenie wobec organu, który wydał decyzję oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy od opisanej powyżej możliwości nieskorzystania z prawa do złożenia takiego wniosku i skierowania sprawy od razu do sądu administracyjnego.

3. Zapowiedź rozstrzygnięcia

Ustawa przewiduje, że w postępowaniu wszczętym na żądanie strony organ administracji informując o możliwości wypowiedzenia się przez stronę co do zebranych dowodów i materiałów będzie miał obowiązek wskazania przesłanek zależnych od strony, które nie zostały jeszcze spełnione lub wykazane, co może skutkować wydaniem decyzji niezgodnej z żądaniem strony. Rozwiązanie to powinno wpłynąć na zmniejszenie liczby odwołań, a w konsekwencji i skarg do sądów administracyjnych, gdyż strona postępowania ostrzeżona o ryzyku wydania decyzji niezgodnej z jej wnioskiem i przyczynach tego stanu rzeczy będzie mogła jeszcze zareagować i przedstawić dodatkowe wyjaśnienia i dowody, ewentualnie spróbować wykazać bezpodstawność oczekiwań organu administracji w danym zakresie, co być może pozwoli na uzyskanie rozstrzygnięcia zgodnego z wnioskiem strony.

4. Współdziałanie organów

Załatwienie niektórych spraw administracyjnych wymaga współdziałania organów administracji tj. organu prowadzącego postępowanie główne z organem, od którego należy uzyskać stanowisko przed wydaniem decyzji. Nowy art. 106a Kodeksu postępowania administracyjnego umożliwia zwołanie posiedzenia, jeżeli przyczyni się to do przyspieszenia zajęcia stanowiska, co w sposób oczywisty przekłada się na szybkość zakończenia postępowania głównego. Z inicjatywą zorganizowania posiedzenia może wystąpić zarówno organ załatwiający sprawę, strona postępowania, czy też organ, do którego zwrócono się o zajęcie stanowiska. Praktyka dopiero pokaże na ile chętnie organy lub strony będą korzystać z takiej możliwości i w jakim stopniu wpłynie to na przyspieszenie załatwiania spraw.

5. Pogłębianie zaufania do władzy publicznej

Zgodnie z nowym art. 8 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego organy administracji publicznej bez uzasadnionej przyczyny nie odstępują od utrwalonej praktyki rozstrzygania spraw w takim samym stanie faktycznym i prawnym. Wprowadzenie tego przepisu nie oznacza bynajmniej, że obecnie organy administracji nie mają obowiązku stosować się do tej reguły. Organy administracji mają taki obowiązek w ramach obowiązującej zasady pogłębiania zaufania obywateli do organów państwa. Potwierdza to orzecznictwo sądowe, w świetle którego za naruszające zasadę zaufania obywateli do organów państwa uznaje się zmienność poglądów prawnych wyrażonych w decyzjach organów administracji w odniesieniu do tego samego adresata, wydanych na tle takich samych stanów faktycznych, ze wskazaniem tej samej podstawy prawnej decyzji i bez bliższego uzasadnienia takiej zmiany.

Zasadę tę należy traktować szeroko tj. nie tylko jako obowiązek jednolitego orzekania przez dany organ ale także przez różne organy orzekające w sprawach o takim samym charakterze. Przedsiębiorcy niestety nierzadko doświadczają różnego traktowania (co istotne niczym nieuzasadnionego) w tożsamych sprawach w zależności tylko od tego, w jakim regionie kraju prowadzą działalność gospodarczą, co ewidentnie narusza wyrażoną w art. 8 Kodeksu postępowania administracyjnego zasadę pogłębiania zaufania obywateli do organów Państwa oraz konstytucyjną zasadę równości i państwa prawnego. Podsumowując, pomimo tego, że nowy art. 8 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego nie nakłada na organy administracji nowego obowiązku, to uwypuklenie i skonkretyzowanie tego obowiązku uznać należy za zasadne z uwagi na jego wagę oraz wpływ na bezpieczeństwo i pewność obrotu prawnego.

Marcin Oszczak, radca prawny w kancelarii CMS Polska

Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść strony

Korzystna dla przedsiębiorców jest nowa regulacja, która w sposób wyraźny pozwala organom administracji w określonych sprawach przyjmować korzystniejszą dla strony interpretację przepisów, jeżeli ich wykładnia prowadzić może do różnych rezultatów. Reguła ta znajdzie zastosowanie w przypadku postępowań, których przedmiotem jest nałożenie na stronę obowiązku bądź ograniczenie lub odebranie stronie uprawnienia, a w sprawie pozostają wątpliwości co do treści normy prawnej. Zaznaczyć należy, że zasada ta w pewnych sytuacjach będzie doznawała ograniczeń, w tym w przypadku, gdy w sprawie występują sporne interesy stron albo interesy osób trzecich, na które wynik postępowania ma bezpośredni wpływ. Podobnie, również z pewnymi ograniczeniami, będą mogły być rozstrzygane na korzyść strony niedające się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego. ?

Nie są odosobnione przypadki, gdy kierując się potrzebą szybkiego załatwienia sprawy, przedsiębiorcy zmuszeni są rezygnować z dochodzenia swoich racji w ramach postępowania odwoławczego, czy też sądowoadministracyjnego pomimo dysponowania silnymi argumentami. W sprawach, których charakter na to pozwala lepszym rozwiązaniem może okazać się np. wypełnienie obowiązków bezzasadnie nałożonych na stronę w wydanej na jej rzecz decyzji niż kwestionowanie rozstrzygnięcia w tym zakresie w długotrwałym postępowaniu. Często takie rozwiązanie będzie szybsze i mniej kosztowne niż uruchomienie procedury odwoławczej i oczekiwanie na jej wynik. Minusem takiego rozwiązania jest jednak to, że organ administracji, który wydał wadliwą decyzję może tkwić w przekonaniu, że skoro adresat decyzji jej nie kwestionuje, to wszystko jest w najlepszym porządku. W konsekwencji organ może mieć większą skłonność do powielania w przyszłości tych samych błędów.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Konsumenci
UOKiK ukarał dwie znane polskie firmy odzieżowe. "Wełna jedynie na etykiecie"
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego