Nowe wyzwania i szanse dla CFO, którzy coraz częściej są strategami i innowatorami w swoich organizacjach, to wiodący temat czerwcowego CFO Strategy & Innovation Summit 2018 r. Dyskutowali też o nim uczestnicy debaty „Rzeczpospolitej", która wraz z Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) jest organizatorem kongresu.
Aleksander Solski, wiceprezes ds. finansów na Europę Środkowo-Wschodnią w Unilever, zwracał uwagę, że zmiany w postrzeganiu roli CFO –rozpoczęte jeszcze przed kryzysem finansowym 2008 r. – są w dużej mierze związane z automatyzacją i rozwojem usług outsourcingu. Pozwala on przekazać wiele tradycyjnych obszarów działalności finansisty poza firmę. W rezultacie zmienia się rola szefów finansów – wyraźnie zyskuje na znaczeniu funkcja doradcza CFO oraz ta związana z zarządzaniem wynikami – performance management.
Drugi pilot i sternik
Dyrektora finansowego od tradycyjnie rozumianej roli doradcy dzieli jednak bardzo istotna różnica – odpowiedzialność za wyniki. – CFO nie ogranicza się do rekomendowania określonych działań, ale ma również stworzyć i monitorować zestaw kluczowych dla firmy wskaźników, które zapewnią wdrożenie strategii zgodnie z planem. I są to zarówno wskaźniki finansowe, jak również operacyjne, w tym np. udziały rynkowe, odsetek dostaw zrealizowanych na czas, rotacja pracowników itp. Musi mieć więc świetną znajomość biznesu, branży, w której działa – podkreślał Solski.
Jakub Bejnarowicz, dyrektor wykonawczy CIMA na Europę, przypomniał, że rola dyrektora finansowego jest dzisiaj często porównywana z funkcją drugiego pilota samolotu, który również ma wpływ na decyzje o locie. A wraz z rosnącą rolą CFO rosną też oczekiwania co do ich kompetencji, w tym kompetencji przywódczych.
Przekłada się to na zmiany w kształceniu finansistów. – Musimy nadążać za potrzebami przedsiębiorstw, które coraz częściej oczekują od CFO wpływu na strategie. Chcą, by był liderem, a nie tylko sponsorem zmian – podkreślał Bejnarowicz, dodając, że w październiku zostanie wprowadzona kolejna aktualizacja w programie CIMA (poprzednia miała miejsce w 2015 r.). W nowym sylabusie będzie m.in. położony większy nacisk na wartości niematerialne (w tym markę firmy) oraz na integralność istotnych danych.