Kreml wysłał do 45 kluczowych rosyjskich firm liczący siedem stron dokument, zawierający wytyczne utworzenia strumienia dobrych wiadomości. Mają one kształtować pozytywny wizerunek gospodarki Rosji u opinii publicznej - dowiedziała się agencja Reuters.

Wśród adresatów jest 17 państwowych gigantów w tym Rosneft, Gazprom oraz 28 prywatnych m.in. Łukoil, Novatek, Surgutnieftiegaz. Władze proponują koncernom m.in. by w informacjach, które trafią do Rosjan, było więcej pozytywnych wiadomości, i pojawiały się dwa sformowania: „było-jest" i „sytuacja życiowa się poprawia".

Firmy miałyby przysyłać dobre wiadomości w każdy poniedziałek lub rano we wtorek. Informacje mają kłaść akcent na tworzenie nowych miejsc pracy, infrastruktury czy nowych naukowych osiągnięć. Pismo zawiera 10-punktowe wytyczne, jakie informacje mają spływać od biznesu, wraz w przykładami pozytywnych wieści. Każda w wypuszczonych w świat informacji ma zawierać zalecenie dla mediów, że musi być publikowana bez zmian lub tylko z kosmetycznymi zmianami językowymi.

Jako przykład podano informację o brygadzie z Donbasu, która ustanowiła dobory rekord wydobycia. Przypomina ona jako żywo agitki okresu komunizmu: „ Życie większości obywateli stało się spokojniejsze, komfortowe i ciekawsze. Jednak takie przykłady rzadko trafiają do mediów. Stoi przed nami zadanie, twórczo i uważnie podejść do wyboru wiadomości przeznaczonych do przesłania do mediów" - pisze Kreml do biznesu.

Razem z listem, firmy otrzymały zaproszenia na rozmowy do ministerstwa energetyki. Według Reuters spotkanie obywało się w październiku, z udziałem wiceministra.