#RZECZoBIZNESIE: Sergiusz Sawin: Polskie startupy muszą wyjść za granicę

Wielu naszych klientów przyznaje, że rozwinięcie czegoś samemu trwa dość długo, wiec łatwiej jest im sięgnąć po coś, co już istnieje – mówi Sergiusz Sawin, wiceprezes firmy D-Raft, kojarzącej korporacje i startupy.

Aktualizacja: 24.10.2016 13:46 Publikacja: 24.10.2016 13:18

#RZECZoBIZNESIE: Sergiusz Sawin: Polskie startupy muszą wyjść za granicę

Foto: Rzeczpospolita

Po co korporacjom startupy? Nie mogą sami, w swoich komórkach rozwijać jakichś pomysłów?

- Myślę, że to wyzwanie czasów, które pokazują, że dużej korporacji często trudno nadążyć za tym co się dzieje na rynku oraz za pomysłami firm powstających w akceleratorach, inkubatorach czy garażach – wyjaśnia Sergiusz Sawin i dodaje, że przykład Netflixa czy Airbnb, że małe firmy wygrywają coraz częściej z wielkimi korporacjami i zmieniają obraz rynku.

W korporacjach procedury i procesy decyzyjne są dużo wolniejsze od małych firmach i dlatego łatwiej jest sięgnąć po coś co już istnieje na rynku, ma potencjał i da się łatwo zintegrować z systemami danej firmy.

Pomagacie wyszukiwać perełki startupowe. Jednak czasem koncerny same zakładają swoje inkubatory.

- Tak, to jest troszkę inna filozofia działania – mówi Sergiusz Sawin, dodając, że część firm decyduje się na prowadzenie całego procesu rozwoju firm – od pomysłu do budowania całego modelu biznesowego i stworzenia prototypu gotowego do testów.

- My skupiamy się głównie na scaleup'ach– firmach, które już nie są startupami, ale wyszły poza ten etap i działają już na kilku rynkach – wyjaśnia wiceprezes D-Raft i dodaje, że jego firma specjalizuje się w wyszukiwaniu firm nie z konkretnego runku, ale oferujących takie rozwiązania jak: fintech – dla bankowości i ubezpieczenia oraz tworzy programy krosbranżowe, jak np. omnichannel.

- Nie skupiamy się na jednej branży - podkreśla Sergiusz Sawin i wyjaśnia, ze to korporacje przychodzą do nich z zadaniem wyszukania dla nich konkretnego startupu.

Jakie polskie startupy będą miały szanse na międzynarodowy sukces?

Według wiceprezesa D-Raft przede wszystkim firmy rozwijające technologie beaconowe są coraz bardziej obiecujące. Poza tym technologie związane z dronami - tworzenie, monitorowanie i przechwytywanie oraz tworzenie profili konsumentów – tworzące indywidualny obraz klienta. Nieco przycichł natomiast rynek drukarek 3D, który był bardzo obiecujący.

Dlaczego polskie firmy maja problem z przebiciem się?

Wciąż nie mamy dobrej infrastruktury pozwalającej łączenie startupów z korporacjami – uważa wiceprezes D-Raft i dodaje, ze to nie jest kwestia braku pieniędzy, ale braku swoistego ekosystemu łączącego korporacje, firmy i startupy.

Sergiusz Sawin zapowiedział też, powstanie w Warsaw Spire centrum kojarzenia polskich startupów i koncernów polskich, podkreślając, jednak jak ważne jest wychodzenie za granice i tam poszukiwanie możliwości rozwoju polskich startupów.

Po co korporacjom startupy? Nie mogą sami, w swoich komórkach rozwijać jakichś pomysłów?

- Myślę, że to wyzwanie czasów, które pokazują, że dużej korporacji często trudno nadążyć za tym co się dzieje na rynku oraz za pomysłami firm powstających w akceleratorach, inkubatorach czy garażach – wyjaśnia Sergiusz Sawin i dodaje, że przykład Netflixa czy Airbnb, że małe firmy wygrywają coraz częściej z wielkimi korporacjami i zmieniają obraz rynku.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Biznes
Naprawa samolotu podczas lotu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce
Materiał partnera
Cyfrowe wyzwania w edukacji