Prenumerata 2018 już w sprzedaży - SPRAWDŹ!

Biznes

Czy roboty zastąpią pracowników HR?

Spotkanie w Krakowie, poświęcone nowościom i trendom w HR, to część projektu Biznes Trendy.
Rzeczpospolita/Piotr Guzik
Nowe technologie mają dziś olbrzymi wpływ na pracę działów kadrowo-płacowych przedsiębiorstw. Umożliwiają większą automatyzację działań i pomagają zaoszczędzić czas.

O tym, jak technologia może pomóc i co konkretnie może zmienić, dyskutowali uczestnicy biznesowego śniadania „Innowacyjność w kadrach – przyszłość i rozwój HR Automation", które odbyło się 12 października w Krakowie.

Spotkanie w Krakowie, poświęcone nowościom i trendom w HR, to część projektu Biznes Trendy. – Od trzech lat spotykamy się w różnych miastach i wymieniamy się wiedzą – mówił Robert Posłajko, koordynator projektu Biznes Trendy. W 2015 i w 2016 r. odbyły się spotkania w 12 miastach. Wzięło w nich udział kilkuset przedsiębiorców i menedżerów z polskich firm, którzy wymieniali się wiedzą i doświadczeniami w zakresie zarządzania i nowych technologii. Kolejne spotkania w tym roku zostały zaplanowane na listopad. Inicjatorem projektu Biznes Trendy jest krakowska firma Soneta, producent oprogramowania dla biznesu enova365, partnerem medialnym – dziennik „Rzeczpospolita".

Pracownicy działów kadr nie muszą zadawać sobie pytania, czy sztuczna inteligencja zastąpi ich pracę, bo już są zastępowani w wielu przypadkach, np. przez programy komputerowe. Grzegorz Filipowicz, ekspert HR i zarządzania zasobami ludzkimi, podał przykład programów, które lepiej od człowieka czy procesu rekrutacji dopasują pracownika do firmy. I mogą to zrobić np. tylko na podstawie wpisów na Facebooku. Nie oznacza to, że działy kadr wkrótce staną się niepotrzebne. – Jednak jesteśmy na progu rewolucji technologicznej w HR i stanie się to w ciągu najbliższych pięciu lat – podkreśla Filipowicz. I pracownicy działów HR muszą być na to przygotowani.

Filipowicz podkreśla, że wśród kompetencji specjalistów i menedżerów HR muszą znaleźć się takie, które są powiązane z biznesem, ale równie ważne są zdolności analityczne i „digitalowe". Optymalny model kompetencji specjalisty HR zawiera takie cechy jak: orientacja w biznesie, wiedza zawodowa, zarządzanie sobą, umiejętność budowania relacji, umiejętności IT, komunikatywność, myślenie analityczne i myślenie strategiczne.

Kilka lat temu w małych firmach dział HR składał się z jednej osoby, która zazwyczaj znała pracowników i zajmowała się wszystkim, co związane z kadrami i płacami. Dziś w HR wykorzystuje się nowe urządzenia i technologie. Dobrym przykładem jest aplikacja Pulpit Pracownika enova 365. – Udostępniamy narzędzie – aplikację, do której każdy ma dostęp. Pulpity są dedykowane pracownikom, menedżerom i działom HR – zaznaczyła Agnieszka Głowacka z firmy cdnet. Pracownik, logując się do systemu, może m.in. przejrzeć swoje dane osobowe, statystykę urlopów, informację o wynagrodzeniu czy warunki umowy. Menedżer za pomocą systemu zaakceptuje wnioski złożone przez podwładnych, zaplanuje harmonogram czasu pracy czy sprawdzi ważność szkoleń lub badań BHP pracowników. Natomiast pracownik HR może przeglądać dane pracowników czy sporządzić raporty statystki urlopowej.

Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL