#RZECZoBIZNESIE: Adam Czyżewski: Startupy to nie moda, ale dużo więcej się mówi niż robi

Zbyt mało wagi przywiązujemy do rozwiązań perspektywicznych, których wypracowanie wiąże się z ryzykiem – mówi Adam Czyżewski, główny ekonomista PKN Orlen, gość programu Marcina Piaseckiego.

Aktualizacja: 13.06.2018 16:05 Publikacja: 13.06.2018 14:00

#RZECZoBIZNESIE: Adam Czyżewski: Startupy to nie moda, ale dużo więcej się mówi niż robi

Foto: tv.rp.pl

Gość przyznał, że startupy w Polsce mają jeszcze niewielki wpływ na procesy gospodarcze, ale perspektywicznie jest to rodzaj działalności, który może zmienić naszą przyszłość.

- Startupy to nie moda, ale dużo więcej się mówi niż robi. Może dlatego, że w głowach jesteśmy mało innowacyjni. Preferujemy rozwiązania sprawdzone, które już gdzieś funkcjonują. To nam się wydaje bezpieczniejsze - mówił Czyżewski.

- Zbyt mało wagi przywiązujemy do rozwiązań perspektywicznych, których wypracowanie wiąże się z ryzykiem – dodał.

Zaznaczył, że świat się rozwija przez innowacje, bez nich nie mielibyśmy wzrostu gospodarczego.

Tłumaczył, że w Polsce mamy sporo pieniędzy, które finansują pomysły. - To, co ma poziom technologii od 0 do 3. Mamy też sporo pieniędzy, które mogą finansować technologie gotowe do wdrożenia. Na razie nie finansują, bo te pieniądze najczęściej są w firmach. U nas firmy, które mają pieniądze są głównie surowcowe. Te firmy działały w zupełnie innych reżimach i teraz muszą się przełamać. To jest cały proces, żeby spore sumy pieniędzy inwestować w coś, co nie przyniesie efekty w najbliższych latach. Z tym zarząd ma problem jeśli pójdzie na giełdę - tłumaczył Czyżewski.

Trudno powiedzieć jaki jest idealny model wspierania startupów, ale może podać model, który się sprawdza. - Gospodarka amerykańska, mimo że w rankingach nie jest na czele, to jeżeli chodzi o efekty innowacyjności jest na 1. miejscu. Rola państwa jest taka, żeby zdjąć ze startupów część ryzyka związanego z działaniem w niepewnej sytuacji. Robi się to poprzez finansowanie U nas robi to NCBiR, który ma środki. Jednak pomysły doprowadzamy do prototypów i przestajemy się tym interesować. Te prototypy są dalekie od komercjalizacji, więc firmy się tym nie interesują i robi się dziura. W tę dziurę wchodzą fundusze zagraniczne, które wyłapują najbardziej perspektywiczne projekty – mówił gość.

Stwierdził, że nie robiąc pełnego ciągu od pomysłu do wdrożenia, tracimy bardzo dużo pomysłów. One wpadają w dolinę śmierci startupu. - Amerykański rząd rozwiązał to zamówieniami publicznymi, które były związane z podbijaniem kosmosu i zdrowiem. Rząd wtedy staje się odbiorcą projektów, więc można jest finansować w pełnym ciągu – przypomniał.

Orlen ma platformę Orlen Innowacje, gdzie mogą zgłaszać się wszyscy, którzy mają pomysły w dziedzinach, które interesują koncern. - Jednak w naszej branży trudno wymyślić coś w garażu. W głównym biznesie musimy współpracować z nauką - ocenił Czyżewski.

Gość przyznał, że startupy w Polsce mają jeszcze niewielki wpływ na procesy gospodarcze, ale perspektywicznie jest to rodzaj działalności, który może zmienić naszą przyszłość.

- Startupy to nie moda, ale dużo więcej się mówi niż robi. Może dlatego, że w głowach jesteśmy mało innowacyjni. Preferujemy rozwiązania sprawdzone, które już gdzieś funkcjonują. To nam się wydaje bezpieczniejsze - mówił Czyżewski.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły