Optymizm globalnych prezesów

Niepewność geopolityczna, w tym protekcjonistyczne zapędy polityków i rosnące ryzyko cyberprzestępczości – to główne zagrożenia, które wskazują dziś szefowie dużych spółek z 11 czołowych rynków świata.

Aktualizacja: 06.06.2018 21:17 Publikacja: 06.06.2018 21:00

Optymizm globalnych prezesów

Foto: Adobe Stock

Prawie co drugi z prezesów i dyrektorów generalnych (CEO) ocenia, że poważny cyberatak na jego firmę to tylko kwestia czasu. Niemal tyle samo (45 proc.) przyznaje, że zmaga się teraz z dostosowaniem do potrzeb pokolenia Y urodzonego w latach 1980–2000, które ma coraz większy udział wśród konsumentów i pracowników – wynika z najnowszego raportu firmy KPMG, która odpytała 1300 prezesów czołowych spółek z 11 najważniejszych branż w 11 najbardziej rozwiniętych gospodarczo krajach, m.in. w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Chinach (Polski badanie nie objęło).

Wyzwanie, jakie przed firmami stawia pokolenie Y, czyli tzw. millenialsi, jest na tyle poważne, że 38 badanych szefów ocenia, że chcąc sprostać ich wymaganiom, będzie trzeba w najbliższych trzech latach przeorientować biznes firmy, wprowadzając nowe produkty i rozwiązania,

 

Największym wyzwaniem dla dużych, zwykle międzynarodowych firm stała się jednak geopolityka – wraz z nasilającym się zjawiskiem terytorializmu, w tym protekcjonizmu. Kolejne miejsca zajmują: ryzyko cyberataków, przełomowe zmiany technologiczne i zmiany klimatyczne.

Pomimo tych wyzwań 90 proc. badanych prezesów wierzy w dobre perspektywy swojej firmy w ciągu kolejnych trzech lat. To o 7 pkt proc. więcej porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania, choć teraz szefowie liczą głównie na rozwój swojej branży (78 proc.), a mniej na dobrą koniunkturę w kraju czy na świecie. Jak zwracają uwagę eksperci KPMG, optymizm prezesów nie przekłada się na ambitne cele wzrostu.

Szefowie dużych spółek, dla których priorytetem ekspansji będą teraz rynki wschodzące, zakładają najczęściej skromne, tylko 2-proc. roczne tempo wzrostu swoich firm w najbliższych trzech latach Tylko dwóch na 100 celuje w 5–10-proc. tempo wzrostu.

– Prezesi zdają sobie sprawę, że wzrost przychodów nie jest już kluczowym miernikiem sukcesu w cyfrowej erze. Bardziej koncentrują się na tym, jak osiągnąć wyższą rentowność, inwestując w technologie, pracowników oraz szukając nowych modeli biznesowych – zwraca uwagę Mark Goodburn, szef działu doradztwa w KPMG. Jednym ze sposobów poprawy rentowności będzie w najbliższych latach tzw. cyfrowa transformacja, której celem jest efektywne wykorzystanie najnowszych technologii cyfrowych oraz rozwiązań biznesowych bazujących na tych technologiach.

95 proc. badanych szefów jest przekonanych, że cyfryzacja jest szansą na przyspieszony rozwój. Leszek Wroński, partner i szef działu usług doradczych w KPMG w Polsce i w regionie, zwraca uwagę, że cyfryzacja firm – także produkcyjnych – musi być naszym priorytetem, jeśli polskie fabryki mają być konkurencyjne na globalnym rynku.

To oznacza wzrost inwestycji w robotyzację i automatyzację, której zdecydowanymi zwolennikami są badani szefowie dużych zachodnich firm. Przewidują najczęściej (62 proc.), że AI stworzy więcej miejsc pracy niż wyeliminuje. Z drugiej strony 38 proc. szefów widzi tu zagrożenie dla rynku pracy, a deklaracje dotyczące wzrostu zatrudnienia też nie porażają rozmachem. Zaledwie 37 proc. szefów przewiduje, że ich firma w ciągu trzech lat zwiększy zatrudnienie o więcej niż 6 proc. Przed rokiem takie deklaracje składał niemal co drugi. W dodatku ponad połowa zastrzega, że nowych kompetencji będzie szukać, dopiero gdy zrealizuje cele wzrostu.

Prawie co drugi z prezesów i dyrektorów generalnych (CEO) ocenia, że poważny cyberatak na jego firmę to tylko kwestia czasu. Niemal tyle samo (45 proc.) przyznaje, że zmaga się teraz z dostosowaniem do potrzeb pokolenia Y urodzonego w latach 1980–2000, które ma coraz większy udział wśród konsumentów i pracowników – wynika z najnowszego raportu firmy KPMG, która odpytała 1300 prezesów czołowych spółek z 11 najważniejszych branż w 11 najbardziej rozwiniętych gospodarczo krajach, m.in. w USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Chinach (Polski badanie nie objęło).

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Biznes
Naprawa samolotu podczas lotu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce
Materiał partnera
Cyfrowe wyzwania w edukacji