Airbus zadowolony z 2015 roku

Grupa Airbusa wypracowała w 2015 r. wyniki nieco lepsze od oczekiwań, znów podwyższyła dywidendę, postanowiła zwiększyć rytm produkcji A330, ale nadal ma problemy z A400M.

Aktualizacja: 25.02.2016 11:00 Publikacja: 25.02.2016 09:34

Grupa osiągnęła zysk netto 2,7 mld euro (+6 proc.), operacyjny EBIT 4,132 mld (+2 proc.) wobec oczekiwanych 4,114 mld przez analityków, obroty 64,5 mld (+6 proc.), w tym 11,512 mld w dziale sprzętu wojskowego, którego część koncern sprzedać.

Grupa otrzymała zamówienia na 1190 samolotów, w tym na 1080 cywilnych, o wartości 159 mld euro, co dało łączny portfel zamówień na 31 grudnia 1006 mld euro. Producent dostarczył klientom 635 samolotów, co pozwoliło zwiększyć zysk EBIT tego działu o 10 proc. do 2,78 mld euro

Po anulowaniu rządowego kontraktu na 50 śmigłowców, Airbus Helicopters otrzymał 333 zamówienia netto na nowe śmigłowce (369 w 2014 r.), w tym na 107 H145 i 36 H175; liczba zamówień brutto zmalała do 395 z 471, ale obroty tego działu wzrosły o 4 proc. dzięki usługom serwisowym.

Problemem jest nadal wojskowy samolot transportowy A400M, nękany opóźnieniami. Airbus odpisał 290 mln euro po 551 mln rok wcześniej, dostarczył klientom 11 sztuk, ale rozmawia z nimi o ustaleniu harmonogramu wyposażania ich i dostaw oraz o zmianie formuły indeksacji cen. Grupa ustaliła działania korygujące proces produkcji, będzie starać się dotrzymać terminów dostaw, ale uprzedziła o istniejącym ryzyku opóźnień.

Obroty działu wojskowo-kosmicznego Defence and Space pozostały stabilne pomimo wyodrębnienia przychodów działu rakiet nośnych w związku z utworzeniem spółki j.v. Airbus Safran Launchers. Wartość nowych zamówień tego działu wzrosła o 18 proc. dzięki zamówieniom na 14 dodatkowych samolotów-cystern A330 MRTT oraz pięć satelitów telekomunikacyjnych. W minionym roku podpisano też umowę za OneWeb na 90 małych satelitów telekomunikacyjnych.

Na podstawie tych wyników grupa zaproponuje dywidendę 1,30 euro, o 8 proc. wyższą niż rok wcześniej.

- Wyniki 2015 roku odzwierciedlają nasze solidne podstawy finansowe i operacyjne. Wykonaliśmy zobowiązania i utrzymaliśmy perspektywy na 2016 r. oraz dalsze lata — powiedział szef grupy Tom Enders.

— Postanowiliśmy zwiększyć rytm produkcji A330 z 6 do 7 samolotów miesięcznie w 2017 r. Klienci zamówili w 2015 r. 136 takich samolotów Trwają przygotowania do zwiększenia rytmu produkcji A320neo z 42 co miesiąc obecnie do 52 w 2017 r. i do 60 w połowie 2019 r. – wskazywał.

Enders podkreślił, że grupa przekroczyła próg rentowności w programie A380, dostarczyła 14 A350 w pierwszym roku produkcji seryjnej, w tym roku chce dostarczyć 50 i uzyskała podwójny certyfikat dla A320neo.

- Te wyniki nie są być może szczególnie ekscytujące, ale to ostatnia rzecz, jakiej potrzebujemy na tym trudnym etapie — stwierdził Sandy Morris z Jefferies.

Analitycy z Bernsteina uznali z kolei te wyniki za solidne, podkreślając lepsze od spodziewanych rezultaty działu śmigłowców.

Grupa zakłada, że w 2016 r. światowa gospodarka i ruch lotniczy będą rosnąć zgodnie z dominującymi niezależnymi przewidywaniami i że nie wystąpią żadne poważne zakłócenia. Planuje dostarczenie ponad 650 samolotów cywilnych i zwiększenie portfela zamówień. Grupa liczy ponadto na stabilny zysk EBIT i na akcję, podobnie na taki sam przepływ wolnych środków pieniężnych (1,175 mld euro w 2015 r., bez kupna i cesji). airbus, reuters

Grupa osiągnęła zysk netto 2,7 mld euro (+6 proc.), operacyjny EBIT 4,132 mld (+2 proc.) wobec oczekiwanych 4,114 mld przez analityków, obroty 64,5 mld (+6 proc.), w tym 11,512 mld w dziale sprzętu wojskowego, którego część koncern sprzedać.

Grupa otrzymała zamówienia na 1190 samolotów, w tym na 1080 cywilnych, o wartości 159 mld euro, co dało łączny portfel zamówień na 31 grudnia 1006 mld euro. Producent dostarczył klientom 635 samolotów, co pozwoliło zwiększyć zysk EBIT tego działu o 10 proc. do 2,78 mld euro

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Rewolucyjny lek na odchudzenie Ozempic może być tańszy i kosztować nawet 20 zł
Biznes
Igor Lewenberg, właściciel Makrochemu: Niesłusznie objęto nas sankcjami
Biznes
Wojna rozpędziła zbrojeniówkę
Biznes
Standaryzacja raportowania pozafinansowego, czyli duże wyzwanie dla firm
Biznes
Lego mówi kalifornijskiej policji „dość”. Poszło o zdjęcia przestępców