Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Biznes

Badanie: 58 proc. przewiduje, że przed Wielkanocš wyda więcej

Fotorzepa/Dariusz Gorajski
58 proc. badanych przewiduje, że w zwišzku ze Œwiętami Wielkanocnymi wyda œrednio o 247 złotych więcej na artykuły spożywcze i codziennego użytku, niż na co dzień - wynika z badania Instytutu ARC Rynek i Opinia.

Jak czytamy w poniedziałkowym komunikacie Instytutu ARC Rynek i Opinia, 72 proc. ankietowanych odwiedzi w tym celu dodatkowe sklepy.

Magdalena Felczak z ARC Rynek i Opinia powiedziała PAP, że œrednia wydatków jest wyższa w przypadku rodzin z dziećmi. "Przeznaczš one 282 złote na zakupy, bezdzietni 199" - wskazała. Powyżej 501 złotych zamierza wydać na œwięta tylko 5 proc. ankietowanych, a 18 proc. przeznaczy na œwišteczne zakupy od 101 do 200 złotych.

Zdaniem ekonomistki prof. Elżbiety Mšczyńskiej takie wydatki sš możliwe, bo "poprawiła się sytuacja gospodarcza wielu rodzin, co spowodował między innymi program 500 plus". "Wiele rodzin żyło na pograniczu ubóstwa, a 500 złotych na dziecko to duży zastrzyk gotówki" - powiedziała PAP.

"Z perspektywy Warszawy 500 złotych może nie wydaje się nam tak dużo, ale zastrzyk 500 plus na dziecko jest zmianš jakoœciowš dla niektórych rodzin i mogš one sobie pozwolić na większe wydatki" - mówiła. Mšczyńska zaznaczyła, że "drugš sprawš jest poprawa ogólnej sytuacji gospodarczej i zmniejszenie bezrobocia, co przekłada się na większe możliwoœci popytu".

Jak wynika z badania, "co czwarty (24 proc.) Polak nie jest pewny, czy na przygotowania do œwišt wyda więcej na produkty spożywcze i codziennego użytku (detergenty i kosmetyki) czy też nie". Jak zaznaczono w komunikacie, niemal co pišty badany (18 proc.) nie zamierza zwiększać swoich wydatków w zwišzku ze zbliżajšcymi się œwiętami.

Przygotowujšc się do œwišt "co trzeci Polak (32 proc.) robi zakupy dodatkowo w jednym sklepie więcej niż zazwyczaj. Co pišty badany (22 proc.) w okresie przedœwištecznym odwiedza dwa sklepy więcej niż przeciętnie w cišgu miesišca".

Cytowany w raporcie Paweł Jurowczyk z ARC Rynek i Opinia zauważył, że "z badań wynika, że Polacy w okresie przedœwištecznym i œwištecznym w inny sposób dokonujš zakupów produktów spożywczych i codziennego użytku". Przygotowujšc się do œwišt, Polacy odwiedzš œrednio ponad 7 różnych sklepów (sieci handlowych)".

W raporcie zaznaczono, że tylko 28 proc. Polaków nie zmienia swoich regularnych miejsc zakupu ze względu na œwięta.

Badanie przeprowadzono na panelu internetowym, będšcym własnoœciš ARC Rynek i Opinia w dniach 9-15 lutego 2017. Objętych nim zostało 900 mieszkańców Polski, w wieku 15-55 lat (próba reprezentatywna pod względem płci, wieku, wielkoœci miejscowoœci zamieszkania i regionu).

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL