Internet i mobilność motorem zmian technologicznych

Robert Bosch w Polsce działa już 25 lat. Grupa Bosch zainwestowała tu 1,2 mld euro.

Publikacja: 27.11.2017 20:19

Mobilność jutra według Boscha: zero emisji, zero stresu, zero wypadków

Mobilność jutra według Boscha: zero emisji, zero stresu, zero wypadków

Foto: Bosch

Innowacyjność to podstawa rozwoju Grupy Bosch. Przedsiębiorstwo zatrudnia 59 tys. pracowników w działach badań i rozwoju, zlokalizowanych w aż 120 ośrodkach R&D na całym świecie.

Transformacja cyfrowa napędza firmę, a Grupa Bosch jest z kolei jednym z kół zamachowych tej przemysłowej rewolucji.

Mobilność motorem transformacji

– Utrzymanie pozycji lidera rynku w tradycyjnych obszarach działalności to dziś zdecydowanie za mało, aby zapewnić koncernowi rozwój – przekonują w centrali Boscha w Polsce.

Tłumaczą, że jako wiodąca na świecie firma technologiczna, grupa nie tylko musi odpowiadać na potrzeby współczesnego rynku i światowe megatrendy, ale też powinna aktywnie je kształtować. Dlatego Bosch jednocześnie rozwija sektory, w których już odnosi sukcesy, oraz aktywnie poszukuje nowych obszarów działalności, aby przygotować się na nadchodzące zmiany.

Siłą napędową transformacji jest w przypadku firmy Bosch integracja z internetem, rozwój sztucznej inteligencji (AI) oraz nowe wizje mobilności i zmieniające się modele transportu. Zmiany dokonują się nieomal we wszystkich obszarach działalności koncernu. Modyfikuje on modele biznesowe i produkty, ale też środowisko pracy i sposób zarządzania.

– Rynek produktów wykorzystujących IoT będzie miał w 2020 r. wartość 230 mld dol., a kluczem do jego rozwoju jest wykorzystanie sztucznej inteligencji. Dlatego inwestujemy 300 mln euro w centra AI, które już działają w Renningen, Palo Alto i Bangalore – wskazują przedstawiciele grupy Bosch.

Koncern zatrudnia na świecie aż 20 tys. specjalistów IT, którzy pracują nad oprogramowaniem do produktów firmy.

Ale IoT i AI to niejedyny motor technologicznej transformacji. Tym kluczowym jest bez wątpienia rozwój mobilności.

Zero emisji, zero stresu i zero wypadków – tak według wizji Boscha ma wyglądać mobilność w przyszłości. Etapami technologicznymi, które pozwolą osiągnąć te cele, są: automatyzacja, elektryfikacja oraz integracja z internetem.

Elektromobilność to słowo klucz. W związku z tym nowa jednostka organizacyjna Boscha, odpowiedzialna właśnie za elektromobilność, konsoliduje wszystkie działania w tym obszarze. Biznesowe efekty już są widoczne – to ponad 30 zrealizowanych projektów seryjnych oraz 11 zamówień w 2016 r. w samych tylko Chinach.

W kontekście mobilności Bosch koncentruje się ponadto na projektach związanych z autonomiczną jazdą. Do takich projektów grupa skierowała około 3 tys. konstruktorów, o 500 więcej niż rok wcześniej. Obroty ze sprzedaży układów wspomagających przekroczyły w 2016 r. po raz pierwszy próg 1 mld euro, przy czym wartość zamówień wyniosła ponad 3,5 mld euro.

Na uwagę w tym zakresie zasługuje współpraca ze spółką Daimler – to realizowany wspólnie z firmą Nvidia komputer pokładowy wyposażony w sztuczną inteligencję (KI Autocomputer).

W przyszłości samochody będą zintegrowane z otaczającą nas rzeczywistością. Dzięki temu pojazd stanie się dla człowieka ważną przestrzenią życiową.

Bosch – na przykładzie nowego samochodu koncepcyjnego – zaprezentował, jak będzie wyglądać jazda samochodem w przyszłości. Będzie on więc intuicyjny w obsłudze, na stałe podłączony do internetu, skomunikowany z otoczeniem i zautomatyzowany. Samochód będzie np. zintegrowany z inteligentnym domem i warsztatem.

Dlatego Bosch kładzie nacisk na zintegrowaną mobilność – do 2022 r. rynek ten ma rosnąć o prawie 25 proc. rocznie. To nie science fiction. Wystarczy bowiem tylko wspomnieć, że takie niezwykle użyteczne rozwiązanie jak parkowanie społecznościowe (Community based Parking) dla kierowców wejdzie do użytku już od 2018 r. – Dzięki funkcjom związanym z automatyzacją i integracją z siecią podróżowanie samochodem będzie w przyszłości bardziej komfortowe, bezpieczniejsze i przyjemniejsze – tłumaczą w grupie Bosch.

Bosch to nie tylko AGD

Bosch, jeden z liderów globalnej transformacji technologicznej, to ważny element polskiego krajobrazu gospodarczego. Mija właśnie 25 lat, odkąd spółka rozpoczęła działalność w naszym kraju.

– To był czas, w którym zbudowaliśmy silną organizację i utrzymaliśmy dobrą reputację firmy nawet wśród nowego pokolenia konsumentów – komentuje Krystyna Boczkowska, prezes spółki Robert Bosch.

Jak podkreśla, dziś w Polsce Bosch kojarzy się głównie z AGD.

– Ale to efekt tego, że w ten sektor w Polsce zainwestowaliśmy najwięcej – powstało w sumie w tym sektorze sześć fabryk, w tym trzy fabryki w Łodzi, dwie we Wrocławiu oraz zakład Zelmera – tłumaczy.

Poza AGD spółka ma w naszym kraju również fabrykę układów hamulcowych i zakład produkujący materiały ścierne. A w planach ma już uruchomienie kolejnej fabryki AGD. Budowa rozpocznie się w przyszłym roku w Łodzi.

– To oznacza, iż najpóźniej w 2019 r. będziemy mieli już dziewięć zakładów produkcyjnych w Polsce – zaznacza prezes Boczkowska.

Obecnie Robert Bosch rozwija działalność w następujących branżach: elektronarzędzia, części i akcesoria samochodowe oraz aparatura do diagnostyki samochodowej, systemy zabezpieczeń, nagłośnieniowe i konferencyjne, technika grzewcza.

Od 2016 r. Bosch intensywnie rozwija swoje centrum kompetencyjne IT w Warszawie, które obecnie zatrudnia ok. 180 osób i świadczy usługi dla spółek Boscha na całym świecie. Rozwój centrum jest związany z realizacją strategii opracowywania najnowocześniejszych produktów, usług i rozwiązań w ramach koncepcji internetu rzeczy.

Dotychczas koncern zainwestował u nas 1,2 mld euro. Tylko w minionym roku te nakłady sięgnęły ok. 100 mln euro (głównie w rozbudowę i dalszy rozwój zakładów produkcyjnych).

Inwestycje te przynoszą wymierne efekty. W 2016 roku grupa Bosch w Polsce wygenerowała bowiem 5,04 mld zł obrotu, co oznacza wzrost o blisko 8 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. W ub.r. istotnie, aż o 12 proc., wzrosło także zatrudnienie – do 5140 pracowników.

W spółce przewidują, że w 2017 roku uda się utrzymać dynamikę wzrostu.

– W przypadku zatrudnienia nawet ją poprawimy – zapewniają przedstawiciele Robert Bosch.

Bosch w Polsce

Robert Bosch Sp. z o.o. należy do Grupy Bosch, która jest wiodącym na świecie dostawcą technologii i usług, zatrudniającym ok. 390 tys. pracowników na całym świecie, generującym obroty w wysokości 73,1 mld euro w 2016 r.

Grupa Bosch prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility Solutions (rozwiązania mobilne), Industrial Technology (technologie przemysłowe), Consumer Goods (dobra konsumenckie) oraz Energy and Building Technology (technologie energetyczne i budynkowe). Jako wiodące przedsiębiorstwo w sektorze internetu rzeczy (IoT) Bosch oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów (smart homes), inteligentnych miast (smart cities) oraz zintegrowanej w sieci mobilności i zintegrowanego przemysłu. Grupę Bosch reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 440 spółek zależnych i regionalnych w 60 krajach świata. W Polsce Grupa Bosch jest obecna od 1992 r., a reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch, Bosch Rexroth, BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego oraz sia Abrasives. W sumie Bosch prowadzi w naszym kraju działalność w Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie.

Innowacyjność to podstawa rozwoju Grupy Bosch. Przedsiębiorstwo zatrudnia 59 tys. pracowników w działach badań i rozwoju, zlokalizowanych w aż 120 ośrodkach R&D na całym świecie.

Transformacja cyfrowa napędza firmę, a Grupa Bosch jest z kolei jednym z kół zamachowych tej przemysłowej rewolucji.

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko
Ekonomia
Wierzyciel zlicytuje maszynę Janusza Palikota i odzyska pieniądze