Nastała era urządzeń naszpikowanych innowacjami

Nowe technologie w odbiornikach TV. Czy podzielą los 3D i zakrzywionych ekranów?

Aktualizacja: 25.09.2017 22:18 Publikacja: 25.09.2017 21:36

Elastyczny telewizor Signature OLED W7 to próbka możliwości technologicznych LG

Elastyczny telewizor Signature OLED W7 to próbka możliwości technologicznych LG

Foto: materiały prasowe

Rosnące przekątne, coraz cieńsze ekrany i otaczające je ramki, elastyczne wyświetlacze, obraz w jakości już nie tylko 4K, ale 8K – producenci walczą nowymi technologiami, by utrzymać rynek i konsumenta.

Firmy prześcigają się we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań poprawiających m.in. jakość doznań audiowizualnych. Ale nawet te najbardziej nowatorskie nie gwarantują sukcesu na kurczącym się globalnie rynku telewizorów. W swojej długiej historii odbiorniki telewizyjne przeszły wiele zmian, takich jak wprowadzenie koloru, teletekstu, łączności z internetem czy jakości HD. Mogliśmy obserwować szybkie wzloty i upadki efektownych, ale niepraktycznych technologii mających stać się nowym standardem. Wystarczy wspomnieć 3D i zakrzywione ekrany, które miały zrewolucjonizować ten segment, a zupełnie nie spełniły pokładanych oczekiwań.

Technologiczne wpadki

Telewizor z zakrzywionym ekranem miał być przełomem w branży. Tak o tej innowacji eksperci mówili jeszcze cztery lata temu. Rynek jednak bardzo chłodno przyjął to rozwiązanie. W maju sprzedaż takich odbiorników, nazywanych z ang. curved, sięgała zaledwie 6 tys. sztuk. A wystarczy wspomnieć, że rok wcześniej było to 16 tys. Dane rynkowe wskazują, że w sumie od połowy 2015 r. do połowy 2016 r. sprzedało się 97 tys. takich urządzeń, od połowy 2016 r. zaś do połowy 2017 r. – już o 2 tys. mniej.

Nic dziwnego, że Samsung, który był liderem tej technologii, wycofał się z jej wsparcia. Również LG przestał stawiać na zakrzywione ekrany. Fachowcy twierdzą, że technologia nie zdała egzaminu, bo – żeby efekt zakrzywienia obrazu był odczuwalny – należałoby kupić telewizor o przekątnej minimum 65 cali, a do tego siedzieć idealnie na wprost ekranu, w odległości do 2 metrów.

Z innego powodu „poległ" pomysł na wyświetlanie trójwymiarowych treści w telewizorze. Z jednej strony zabrakło wsparcia tej technologii przez nadawców, z drugiej zaś konsumenci negatywnie odnosili się do konieczności zakładania na głowę okularów, które umożliwiały odbiór obrazu w 3D. W efekcie producenci telewizorów wycofali się z powszechnego wdrażania obu tych rozwiązań. Przyjęły się natomiast inne technologie, a kolejne – z większymi lub mniejszymi sukcesami – starają się o miano standardu.

Inteligentny telewizor

Jak czytamy w raporcie „Przyszłość telewizji: Czynniki zmian", opracowanego przez infuture hatalska foresight institute, dziś zauważalne jest odejście od telewizyjnych gadżetów, które nie odpowiadają potrzebom klientów. Dominującymi trendami w produkcji sprzętu jest skupienie na wysokiej jakości obrazu i dźwięku, szybkim działaniu i kompatybilności z innymi platformami.

Z pewnością wiodący obecnie trend związany jest z tzw. internetem rzeczy, czyli podłączaniem wszelkich urządzeń do sieci. Tzw. technologia smart umożliwia w efekcie stworzenie z telewizora działającego online centrum rozrywki. Dostęp do setek aplikacji, możliwość oglądania filmów z YouTube'a czy Netfliksa istotnie poszerzył możliwości współczesnych urządzeń. Nowe perspektywy otworzyła przed nimi też usługa GameFly. Aplikacja ta – dzięki funkcji streamingu – umożliwia granie w gry na telewizorze bez potrzeby posiadania konsoli.

Zalety telewizora podłączonego do internetu zostały przez klientów docenione. Szacuje się, że już połowa ekranów na rozwiniętych rynkach (m.in. w Japonii) działa online. W Polsce udział odbiorników smart TV w sprzedaży wynosi też 50 proc., jednak faktyczne ich wykorzystanie jest zdecydowanie mniejsze. Eksperci wskazują, że sytuacja pod tym względem i tak w ostatnim czasie poprawiła się – nawet 70 proc. telewizorów smart TV w naszym kraju podłączonych jest do sieci.

Liczy się jakość obrazu

Mimo, że na rynku nadal sprzedawane są telewizory oferujące jakość obrazu HD, współczesnym standardem staje się 4K (znane też pod nazwą Ultra HD). Wyświetlacze 4K charakteryzują się ostrością czterokrotnie wyższą niż High Definition, możemy więc dostrzec więcej detali i podziwiać niezrównaną płynność ruchu postaci na ekranie. Telewizory o bardzo wysokiej rozdzielczości mają w swojej ofercie już wszyscy najwięksi producenci. A na horyzoncie już pojawiło się 8K.

Jakość obrazu stała się najważniejszym aspektem rozwoju telewizorów. Wyjątkowe rozwiązanie rozwija LG, a za nim większość pozostałych producentów. Chodzi o technologię OLED, która w przeciwieństwie do QLED czy tradycyjnego LCD, sama potrafi emitować światło (każdy telewizyjny panel LCD musi mieć dodatkowe, ulokowane za nim podświetlenie). Organiczne diody w panelu OLED nie są w stanie świecić tak intensywnie, jak podświetlenie ekranu LCD telewizora QLED, ale za to zapewniają głęboką czerń, wysoki kontrast obrazu i intensywne kolory.

Rosnące przekątne, coraz cieńsze ekrany i otaczające je ramki, elastyczne wyświetlacze, obraz w jakości już nie tylko 4K, ale 8K – producenci walczą nowymi technologiami, by utrzymać rynek i konsumenta.

Firmy prześcigają się we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań poprawiających m.in. jakość doznań audiowizualnych. Ale nawet te najbardziej nowatorskie nie gwarantują sukcesu na kurczącym się globalnie rynku telewizorów. W swojej długiej historii odbiorniki telewizyjne przeszły wiele zmian, takich jak wprowadzenie koloru, teletekstu, łączności z internetem czy jakości HD. Mogliśmy obserwować szybkie wzloty i upadki efektownych, ale niepraktycznych technologii mających stać się nowym standardem. Wystarczy wspomnieć 3D i zakrzywione ekrany, które miały zrewolucjonizować ten segment, a zupełnie nie spełniły pokładanych oczekiwań.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko