Innowatorzy poszukiwani

Rusza okrągła, XX edycja konkursu na polski produkt przyszłości.

Aktualizacja: 25.09.2017 22:22 Publikacja: 25.09.2017 21:45

Innowatorzy poszukiwani

Foto: 123RF

Rozwój, promocja i umiędzynarodowienie najbardziej innowacyjnych produktów i technologii wytworzonych w Polsce – takie są kluczowe cele jubileuszowej, XX już edycji konkursu dla firm i jednostek naukowych, organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, którego „Rzeczpospolita" jest patronem.

Szansa na umiędzynarodowienie

W 19-letniej historii konkursu zgłoszono ponad 800 innowacyjnych projektów, m.in. z branży farmaceutycznej, medycznej, elektronicznej i chemicznej. Kapituła nagrodziła dotychczas 49 z nich, a ponad 100 przyznała wyróżnienia. W obecnej edycji Polskiego Produktu Przyszłości uczestnikami mogą być jednostki naukowe, przedsiębiorcy i konsorcja składające się z biznesu i nauki. Warunek – muszą prowadzić działalność na terenie Polski i przedstawić nowy, innowacyjny wyrób lub technologię.

Uczestnikami konkursu mogą być jednostki naukowe, przedsiębiorcy i konsorcja składające się z jednostki naukowej i przedsiębiorcy prowadzący działalność na terenie Polski. Warunkiem przystąpienia do konkursu jest przedstawienie nowego, innowacyjnego produktu (wyrobu lub technologii) w jednej z trzech kategorii:

- produkt przyszłości jednostki naukowej,

- produkt przyszłości przedsiębiorcy,

- produkt przyszłości wspólny jednostki naukowej i przedsiębiorcy.

PARP i NCBR przyjmują do konkursu produkty, które zostały doprowadzone co najmniej do etapu prac wdrożeniowych (produkt niewdrożony), albo zostały wdrożone już do produkcji z zastrzeżeniem, że nie nastąpiło to wcześniej niż 24 miesiące przed dniem złożenia wniosku konkursowego (produkt wdrożony).

W każdej przyznawana jest jedna nagroda oraz maksymalnie cztery wyróżnienia. Nagrodzeni w konkursie otrzymają m.in. możliwość uzyskania grantu w maksymalnej kwocie 100 tys. zł z przeznaczeniem na rozwój, promocję lub umiędzynarodowienie produktu. Z kolei wyróżnieni mają możliwość uzyskania do 25 tys. zł.

Przewidziane są także nagrody specjalne. Jury będzie poszukiwać m.in. produktu zgłoszonego przez młodego (funkcjonującego na rynku nie dłużej niż trzy lata) i innowacyjnego przedsiębiorcę a także produktu z branży technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT). W ramach konkursu przyznana ma zostać również nagroda za produkt w obszarze ekoinnowacji (lub w innych obszarach, które zostaną zidentyfikowane w trakcie oceny zgłoszonych produktów).

Konkurs przeprowadzony zostanie w dwóch etapach. Pierwszy zakłada zgłaszanie wniosków konkursowych (trwa od 5 września do 6 października), drugi zaś – zgłaszanie wniosków o powierzenie grantu (w terminie trzech tygodni od dnia ogłoszenia listy laureatów).

Wnioski konkursowe można składać osobiście lub pocztą do 6 października, do godz. 16.30 w siedzibie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Firmy stawiają na B+R

Konkurs ma być jednym z elementów pobudzających innowacyjność polskich firm. A z tą wyraźnie jest coraz lepiej. Jak widać na podstawie raportu PARP o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw, na przestrzeni lat 2011–2015 widać trend wzrostowy nakładów na badania i rozwój (B+R) w Polsce. Intensywność prac B+R, czyli udział nakładów wewnętrznych na badania i prace rozwojowe w PKB, osiągnęła w 2015 r. 1 proc., wobec 0,94 proc. w 2014 r. i ledwie 0,77 proc. w 2011 r. Poziom ten daje nam 20. miejsce na 28 krajów Unii Europejskiej. Nakłady wewnętrzne na B+R zwiększyły się w 2015 r. do 18,1 mld zł, czyli o 11,7 proc. w porównaniu z 2014 r.

Dane wskazują również, że dynamika nakładów na B+R w 2015 r. była nieco większa niż średnioroczna w latach 2011–2015 (109,1 proc.). Według Eurostatu w latach 2011–2015 Polska zanotowała trzeci co do wielkości (11,1 proc.) wzrost średnioroczny nakładów wewnętrznych na B+R spośród 28 krajów UE. Najwyższym charakteryzowała się Słowacja, która osiągnęła wzrost z 0,88 proc. w 2014 r. do 1,18 proc. w 2015 r. Pozycja innych krajów względem Polski nie zmieniła się.

Co ważne, w badanym okresie wzrost nakładów na B+R w sektorze przedsiębiorstw był wyższy niż nakładów na B+R ogółem. Wydatki firm w tym segmencie (w relacji do PKB )zwiększyły się ponaddwukrotnie (w 2011 r. wynosiły 0,22 proc., a w 2015 r. – 0,47 proc.), o 3,5 mld zł. To spektakularny wynik w porównaniu z sektorem szkolnictwa wyższego (wzrost z 0,26 do 0,29 proc.) czy sektorem rządowym (nieznaczny spadek nakładów na B+R z 0,26 do 0,25 proc.).

Z raportu PARP wynika, że szybko rosła także liczba podmiotów ponoszących nakłady wewnętrzne na prace B+R. W 2015 r. wyniosła ona 4,4 tys., co oznacza przyrost o niemal tysiąc podmiotów (niemal wyłącznie przedsiębiorstw) w porównaniu z rokiem poprzednim (tj. o 21,5 proc.). To oznacza najwyższy wzrost od 2011 r. i to pomimo malejącej dynamiki w tym zakresie w poprzednich latach. W sektorze przedsiębiorstw liczba podmiotów ponoszących nakłady wewnętrzne na B+R wzrosła do 3735 (wzrost o jedną trzecią rok do roku).

W sektorze przedsiębiorstw nakłady na działalność B+R są nadal silnie skoncentrowane w dużych i średnich przedsiębiorstwach. Blisko dwie trzecie nakładów przedsiębiorstw na działalność B+R ponoszą duże przedsiębiorstwa (63,3 proc.), a jedną piątą firmy średnie (21,4 proc.). Udział małych podmiotów wynosi 10,1 proc., a mikrofirm – 5,2 proc.

Przedsiębiorstwa z przewagą kapitału krajowego generują 43,3 proc. nakładów na B+R w sektorze przedsiębiorstw, podobnie jak te z przewagą kapitału zagranicznego (42,6 proc.). W porównaniu z 2014 r. nakłady na B+R w pierwszej grupie wzrosły o 28,6 proc., a w drugiej spadły o 5,7 proc.

Badania GUS za lata 2013–2015 pokazują, że – w porównaniu z wynikami z poprzedniej edycji badań (lata 2012–2014) – zwiększył się odsetek innowacyjnych przedsiębiorstw sektora przemysłu do 17,6 proc. (wcześniej 17,5 proc.), a zmniejszył się w sektorze usług (do 9,8 z 11,4 proc.).

Rozwój, promocja i umiędzynarodowienie najbardziej innowacyjnych produktów i technologii wytworzonych w Polsce – takie są kluczowe cele jubileuszowej, XX już edycji konkursu dla firm i jednostek naukowych, organizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, którego „Rzeczpospolita" jest patronem.

Szansa na umiędzynarodowienie

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko
Ekonomia
Wierzyciel zlicytuje maszynę Janusza Palikota i odzyska pieniądze