CD Projekt zostawił konkurencję daleko w tyle

Twórca „Wiedźmina” jest zdecydowanym liderem pod względem wartości wskaźników ROA, ROE oraz ROS.

Aktualizacja: 04.09.2017 19:48 Publikacja: 04.09.2017 19:07

CD Projekt zostawił konkurencję daleko w tyle

Foto: materiały prasowe

Marże w branży IT mocno się różnią w zależności od tego, w jakim segmencie działa dana firma. Nie wszystkim udało się zakończyć miniony rok z zyskiem.

CD Projekt może się pochwalić niemal 29-proc. rentownością aktywów, 32-proc. kapitałów własnych i 43-proc. sprzedaży. To wyniki praktycznie nieosiągalne dla klasycznych producentów oprogramowania, a zupełnie abstrakcyjne dla dystrybutorów IT.

W tej ostatniej grupie pod względem rentowności najlepiej wypada AB, a w stricte branży IT świetnie prezentują się Asseco Poland, Comarch, Asseco South Eastern Europe oraz Modecom.

Lider zestawienia deklaruje, że nie spocznie na laurach.

– Z perspektywy biznesowej w 2016 r. najważniejsze dla nas było ogłoszenie i uruchomienie „Gwinta", dzięki czemu zyskujemy doświadczenie w nowym dla nas segmencie darmowych gier sieciowych z opcjonalnymi mikropłatnościami – komentuje Piotr Nielubowicz, wiceprezes CD Projektu.

„Gwint" jest taktyczną grą karcianą. – Już pierwszy rozegrany w maju turniej pokazał nam, że świetnie sprawdza się jako widowisko sportowe, co przekłada się na popularność tytułu – podkreśla wiceprezes.

Na sierpniowych targach w Kolonii CD Projekt ogłosił strategię e-sportową: serię 13 turniejów o łącznej puli nagród 850 tys. dol., która zakończy się finałem w styczniu 2019 r.

– Jeszcze w tym roku w ramach „Gwinta" planujemy premierę dodatku fabularnego dla pojedynczego gracza – dodaje wiceprezes.

Dużo pracy firma wkłada też w kolejny duży projekt, czyli grę „Cyberpunk 2077", nad którą pracuje największy w historii spółki, ponad 300-osobowy zespół. Jest w większości skompletowany, ale rekrutacja trwa.

Czy w kolejnych zestawieniach CD Projekt też będzie mógł się pochwalić tak wysoką marżowością? Trudno o tym przesądzać już teraz, ale trzeba przyznać, że plany firma ma ambitne: w latach 2016–2021 suma jej zysków ma wynieść 1,09 mld zł. W samym 2016 r. przekroczyła ćwierć miliarda złotych.

Zdaniem analityków w tym roku twórca „Wiedźmina" może wypracować ponad 0,5 mld zł przychodów, prawie 300 mln zł zysku operacyjnego oraz ok. 240 mln zł zysku netto.

Gdybyśmy wzięli pod lupę największe spółki z branży informatycznej nie pod względem rentowności, ale nominalnego zysku, liderem byłoby Asseco Poland, a CD Projektowi przypadłaby druga pozycja. Na poziomie netto różnica między nimi jest stosunkowo niewielka, ale w kategorii zysku operacyjnego Asseco Poland nie ma już sobie równych.

Z jednej strony branża IT tworzy usługi z dużą wartością dodaną, a zatem jest tam więcej „miejsca" na marżę niż w bardziej tradycyjnych sektorach.

Natomiast trzeba też wziąć pod uwagę sytuację na rynku pracy. Według danych Komisji Europejskiej, do 2020 r. na Starym Kontynencie może brakować nawet 800 tys. specjalistów od IT. Już od kilku lat wynagrodzenia dla nich idą w górę, podnosząc tym samym koszty działalności firm informatycznych. To zjawisko widać również w Polsce.

Marże w branży IT mocno się różnią w zależności od tego, w jakim segmencie działa dana firma. Nie wszystkim udało się zakończyć miniony rok z zyskiem.

CD Projekt może się pochwalić niemal 29-proc. rentownością aktywów, 32-proc. kapitałów własnych i 43-proc. sprzedaży. To wyniki praktycznie nieosiągalne dla klasycznych producentów oprogramowania, a zupełnie abstrakcyjne dla dystrybutorów IT.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko