Technologie wkraczają coraz wyraźniej na rynek eventów

aktualizacja: 04.09.2017, 19:10
Foto: Fotolia

Firmowe wydarzenia wymagają oprawy. Rzutnik i pokaz prezentacji to za mało.

tekst powstał we współpracy z firmą VES

Technologie wkraczają w kolejne obszary życia i mamy z nimi do czynienia w coraz to nowych miejscach. Firmowe wydarzenia nie odstają od tego trendu. Dzisiaj trudno sobie wyobrazić wydarzenie bez odpowiedniej oprawy świetlnej, treści prezentowanych na nośnikach multimedialnych i innych dodatkowych atrakcji.

Ponieważ nawet największe podmioty nie są w stanie zorganizować tego typu wydarzeń własnymi siłami, prężnie rozwija się rynek wyspecjalizowanych w takiej działalności firm.

Jak się wyróżnić

– Rynek techniki eventowej w Polsce jest bardzo rozdrobniony. Obecnie dostęp do nowych technologii dla wszystkich firm jest taki sam lub bardzo zbliżony. Aby wyróżnić się na rynku, należy nie tylko posiadać nowe produkty. Należy poszukiwać zupełnie nowych rozwiązań, kreować nowe pomysły realizacyjne, umiejętnie łączyć technologię z techniką sceniczną – mówi Zbigniew Klonowski, prezes Grupy TRIAS. Jej spółka VES od niemal 20 lat jest kluczowym graczem w tym segmencie rynku.

– Nie sztuką jest posiadanie nowego sprzętu. Ważne jest to, aby mieć zespół, który potrafi z niego kreatywnie korzystać i wydobywać z niego maksimum możliwości. Na naszym przykładzie widzimy, że połączenie zespołu specjalistów, ich wiedzy z nowinkami technologicznymi pozwala nam przełamywać utarte myślenie o technice eventowej – dodaje Zbigniew Klonowski.

Firma podkreśla, że rozwój technologiczny wymusza ciągłe inwestycje, ale też sprawia, że znacznie rosną możliwości kreacji eventów.

– Rozwój to nie tylko nowe, bardziej elastyczne i lżejsze ekrany diodowe, wyższej rozdzielczości i jasności projektory, to również dynamiczny rozwój systemów realizacji, które optymalizują, usprawniają zarządzanie całymi systemami multimedialnymi – wskazuje Zbigniew Klonowski.

VES jako pierwsza firma w Polsce posiada najnowszy media server firmy d3 technologies gx 2, który z oprogramowaniem Notch przełamuje barierę czasu i pozwala na tworzenie, przetwarzanie i renderowanie grafik w czasie rzeczywistym, dostosowując efekty wizyjne do sytuacji na scenie – dodaje Zbigniew Klonowski.

Na całym świecie rynek rozwija się w tym kierunku, a firmy chcą inwestować w organizowanie spektakularnych eventów. Tego rodzaju wydarzenia to szansa na zebranie pozytywnych ocen wśród pracowników, kontrahentów, widzów, ale zasięg ich oddziaływania może być znacznie szerszy.

Nowe możliwości

W dobie mediów społecznościowych czy streamingu wszystko może trafić do szerokiego grona odbiorców i stać się doskonałą okazją do promocji firmy.

Z badania firmy Forrester Research wynika, że firmy 14 proc. swoich budżetów marketingowych przeznaczają na organizowanie wszelkiego typu eventów, konferencji czy targów. Jest to też największa kategoria w rynku reklamowym, wartym w ujęciu globalnym w tym roku już ok. 1 bln dol. Dodatkowe 4 proc. budżetów jest przeznaczane na wszelkiego typu eventy cyfrowe.

Prognozy analityków dla tego sektora rynku marketingowego są bardzo optymistyczne. Z badania Econsultancy oraz Adobe wynika, że w większości kategorii firmy chcą zwiększać wydatki. Najwięcej stawia na rozwój obecności w kanałach mobilnych, jednak 40 proc. badanych firm stawia również na zwiększanie wydatków na wszelkiego typu eventy.

– Firmy w ostatnich latach były bardzo ostrożne, co było efektem głównie kryzysu finansowego z 2008 r. Wydatki były niesłychanie skrupulatnie kontrolowane, ale gospodarka wchodzi w nowy etap – mówi Adam Smith, dyrektor ds. prognoz w międzynarodowej firmie marketingowej GroupM.

– Rynek się zmienia, dzisiaj, jeśli chodzi o marketingowe inwestycje, to obejmują one coraz bardziej odległe zakamarki cyfrowego świata i wspierają zupełnie nowe sposoby na dotarcie do odbiorcy – innowacyjne kampanie, eventy – to wszystko jest przyszłością branży – dodaje Smith.

Jak wyjaśnia firma VES, na zlecenie agencji eventowych realizuje ona zarówno wydarzenia dla sektora publicznego, jak i prywatnego. Jej przedstawiciele podkreślają, że niezależnie od tego, kim jest klient ostateczny, jego świadomość i podejście do event marketingu w ostatnich latach znacznie się profesjonalizuje.

– Coraz częściej event marketing jest dobrze przemyślanym, ujętym w strategii wizerunkowej przedsięwzięciem, który ma spełnić określone cele – podaje VES.

– To, co chyba najbardziej napędza rynek techniki eventowej, to producenci, którzy bardzo szybko odpowiadają na potrzeby, jakie stawia przed nimi branża – mówi Zbigniew Klonowski.

Udział w międzynarodowych targach branżowych, m.in. targach Prolight+Sound, wizyty u producentów, pozwalają na to, aby szybko reagować na pojawiające się zmiany i wykorzystywać najnowsze technologie w produkcjach.

– Dużym sukcesem jest również fakt, że nasze krajowe projekty znajdują się w finałach międzynarodowych konkursów. W tym roku mapping, który zrealizowaliśmy na warszawskim Torze Wyścigów Konnych Służewiec, jest jednym z siedmiu najlepszych mappingów 2016 r. w Europie – mówi Zbigniew Klonowski.

– Technologia związana z organizowaniem eventów nie jest już siłą zmuszającą do modernizowania samych wydarzeń. To absolutna podstawa przy planowaniu tego typu projektów i ci, którzy nie są świadomi znaczenia rozwiązań technologicznych przy organizowaniu eventów, po prostu znikną z rynku – mówi Julius Solaris, założyciel bloga Event Manager. – Dzisiaj widać to najlepiej po kwestii podejścia do grupy milenialsów, wymagających szczególnych strategii. Bardzo się różnią od pozostałych grup społecznych, zwłaszcza gdy chodzi o technologie eventowe – dodaje.

Jednocześnie branża przestrzega firmy przed ślepym podążaniem za trendami. – Wszyscy chcieliby teraz organizować eventy na miarę TED, a trzeba mierzyć siły na zamiary – mówi jeden z amerykańskich organizatorów. – Dzisiaj obok możliwości technologicznych dalej w cenie jest po prostu kreatywność: od majsterkowania po wykorzystanie 3D czy rzeczywistości rozszerzonej – dodaje.

Jak zorganizować dobry event

Niezależnie od tego, co firma chce promować – produkt czy usługę, wydarzenie musi być zapamiętane. Jednak wiele firm popełnia błąd, stawiając na zbytnie wyróżnienie się wśród innych projektów. W efekcie widać przerost formy nad treścią, wydarzenie traci myśl przewodnią i w efekcie nawet sami organizatorzy mogą zapomnieć, co ma być w trakcie eventu promowane, a co dopiero mogą poczuć zaproszeni goście. Przesadna pogoń za oryginalnością to najczęstszy błąd, chyba nawet gorszy w skutkach niż zorganizowanie przewidywalnego wydarzenia.

Dzisiaj trudno się obyć bez doradztwa i wyspecjalizowanego organizatora nawet w wydawałoby się konserwatywnych sektorach. – Edukacja biznesowa to konkurencyjne środowisko. Dopiero wyspecjalizowana firma zaoferowała nam narzędzia potrzebne do stworzenia angażującego i interaktywnego doświadczenia dla potencjalnych studentów – mówi Patsy Torres z George Washington University. – Dzięki pojedynczym przeglądom wszystkich naszych działań możemy teraz określić, które kampanie i kanały generują najwięcej aplikacji i zapisów – dodaje.

POLECAMY

KOMENTARZE