Biznes coraz bardziej inteligentny

Przedsiębiorcy, naukowcy i inżynierowie wspólnie pracują nad tworzeniem technologicznych rozwiązań, które zmieniają gospodarkę.

Publikacja: 27.03.2017 20:43

Foto: 123RF

Zaawansowane algorytmy są wykorzystywane w biznesie coraz częściej. Wielu z nas nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że na co dzień korzysta z rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji (ang. Artificial Intelligence, AI).

Moc obliczeniowa komputerów nieustannie rośnie i przybywa specjalistów w dziedzinie AI, a jednocześnie w tempie lawinowym rośnie popyt na nowe rozwiązania.

Więcej szans niż zagrożeń

Sztuczna inteligencje diametralnie zmienia kształt wielu obszarów gospodarki. Zautomatyzowane rozwiązania przejmują część prostych, powtarzalnych prac, które można ująć w zapis algorytmiczny. Z drugiej strony pojawiają się nowe zawody, a rosnąca efektywność biznesu pozwala optymalizować działalność i ciąć koszty – z korzyścią dla przedsiębiorców, a w dłuższym terminie dla całej gospodarki.

Rozwój sztucznej inteligencji dokonuje się na kilku płaszczyznach: naukowej, biznesowej, w dużych korporacjach, jak również w startupach. Poszczególne podmioty nawiązują ze sobą współpracę, co jest szczególnie ważne w takich dziedzinach jak AI, gdzie wiedza i know-how są kluczem do dalszego rozwoju.

– Termin sztucznej inteligencji został zdefiniowany już w latach 50. Jednak to w ciągu ostatnich kilku lat dokonaliśmy znaczących postępów związanych zarówno ze wzrostem mocy obliczeniowej, jak i z możliwościami jej praktycznego wykorzystania – podkreśla Bartłomiej Rozkrut, zarządzający krakowską spółką 2040.io (jej nazwa nawiązuje do tego, że według przewidywań w 2040 r. sztuczna inteligencja dorówna ludzkiemu umysłowi).

Podkreśla, że uczenie maszynowe już teraz zmienia świat technologii. W takich dziedzinach jak rozpoznawanie obrazu czy analiza dużych zbiorów danych komputery są lepsze i szybsze od ludzi.

Nowym segmentem, który będzie zyskiwał na popularności w najbliższych latach, jest m.in. obszar inteligentnych asystentów. Coraz częściej mówi się również o rewolucji w interfejsach użytkownika. Najprawdopodobniej w przyszłości będziemy komunikować się z komputerami za pomocą naturalnego interfejsu, jakim jest mowa i gesty.

– Wierzę, że dzięki ścisłej współpracy z komputerami będziemy w stanie wykonywać nasze prace szybciej i efektywniej, dlatego rozwój sztucznej inteligencji powinniśmy traktować jako szansę, a nie zagrożenie dla ludzkości – uważa Rozkrut.

Startupy na start

Specjaliści firmy badawczej Gartner prognozują, że za kilka lat rozpoznanie i synteza mowy osiągną punkt, w którym trudne stanie się rozróżnienie między ludzkimi operatorami a maszynami.

– Te drugie coraz częściej będą nam towarzyszyć podczas zakupów, załatwiania spraw np. w bankach, kontaktach służbowych, jak i w codziennej pracy. Nie oznacza to jednak końca jednego centralnego kanału, jakim jest interakcja z prawdziwym asystentem, ale płynne przechodzenie z jednego w drugi – mówi Paweł Pierścionek, ekspert z firmy Cludo.

Coraz częściej wykorzystuje się sztuczną inteligencję do rozwiązywania konkretnych problemów biznesowych. Fundacja Przedsiębiorczości Technologicznej podkreśla, że na początku wymaga to zdefiniowania procesów i znalezienia obszarów, w których jest pole do optymalizacji czasowej bądź kosztowej. To mogą być zadania, w których do dyspozycji są duże zasoby danych, wymagające ręcznego przetwarzania, bądź takie, w których do wyciągania wniosków potrzebujemy dużej wiedzy i wąskiej specjalizacji. Następnie w oparciu o taką analizę możemy się zastanowić, czy jesteśmy w stanie „wytrenować" model, który będzie automatyzował te procesy i tym samym pomagał nam w pracy.

Grono osób zainteresowanych sztuczną inteligencją stale się powiększa. Coraz częściej zwołuje się takie spotkania jak na przykład krakowski A.I. meetup organizowany cyklicznie przez wspomnianą już firmę 2040.io.

– Wszystkich chcących dowiedzieć się czegoś więcej zapraszamy na konferencję Start Smart organizowaną przez MIT EF w maju w Warszawie, która będzie okazją do spotkania ludzi zajmujących się wykorzystaniem AI w obszarze naukowym, technicznym i biznesowym – informuje Fundacja Przedsiębiorczości Technologicznej.

Konferencja, której „Rzeczpospolita" jest partnerem, odbędzie się 5 czerwca w Centrum Nauki Kopernik pod hasłem „Przyszłość ze sztuczną inteligencją". Zaplanowano panele dyskusyjne dotyczące zastosowania sztucznej inteligencji w czterech sektorach gospodarki: zdrowia, fintechu (usługi finansowe oparte na najnowocześniejszych technologiach), robotyki oraz w big data.

Fundacja Przedsiębiorczości Technologicznej jest operatorem akceleratora MIT Enterprise Forum, którego misją jest wspieranie technologicznych startupów. Istnieje on od 1978 r. i działa w ponad 30 krajach. Jest nienastawioną na zysk międzynarodową organizacją wspierającą młode firmy, powiązaną z Massachusetts Institute of Technology.

Zaawansowane algorytmy są wykorzystywane w biznesie coraz częściej. Wielu z nas nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że na co dzień korzysta z rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji (ang. Artificial Intelligence, AI).

Moc obliczeniowa komputerów nieustannie rośnie i przybywa specjalistów w dziedzinie AI, a jednocześnie w tempie lawinowym rośnie popyt na nowe rozwiązania.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko