Azjatyccy producenci zdecydowanie zdominowali rynek produkcji

Po latach spadku cen teraz panele używane do produkcji telewizorów czy ekranów reklamowych zaczynają znowu drożeć.

Publikacja: 20.02.2017 19:48

Azjatyccy producenci zdecydowanie zdominowali rynek produkcji

Foto: 123RF

Rynek paneli ciekłokrystalicznych (LCD, OLED i inne) w skali globalnej jest ogromny, ponieważ coraz więcej sprzętów wykorzystuje takie rozwiązania. Ekrany produkowane są też w najróżniejszych rozmiarach – od kilku cali przekątnej po potężne, nawet ponad 90-calowe.

Firma badawcza Markets & Markets szacuje, że rynek ten w 2014 r. wart był 114,2 mld dol. W kolejnych latach ma rosnąć średnio w tempie 5,6 proc. rocznie. W 2020 r. wydatki na panele (w cenach producenta, a nie detalicznych) mają wynieść już 156,6 mld dol.

Firma podaje, że motorem rozwoju rynku oraz głównym odbiorcą paneli z zakładów są firmy produkujące telewizory. „Część rynku odpowiedzialna za digital signage, wyświetlacze samochodowe, smartfony czy tablety również będzie rosnąć w prognozowanym okresie" – czytamy w raporcie firmy.

75 proc. rynku produkcji paneli kontrolują producenci z regionu Azja-Pacyfik, a największe firmy na tym rynku to LG Display, Samsung Electronics, Innolux Corporation, AU Optronics, Sharp, Japan Display oraz BOE Technology.

Firma zwraca również w raporcie uwagę na to, że producenci stopniowo odchodzą od produkcji paneli w technologii LCD na rzecz bardziej zaawansowanych i dających lepsze parametry LED, OLED czy AMOLED. Obecnie najwięcej testów prowadzonych jest, jeśli chodzi o elastyczne rozwiązanie, umożliwiające wyginanie panelu i dopasowywanie go do wielu kształtów, niekoniecznie tylko prostokąta. – To ogromne możliwości dla branży reklamowej, jeśli chodzi o niestandardowe projekty. Jednak ciągle tylko na etapie planów z racji wciąż wysokich cen paneli – podaje jeden z dystrybutorów.

W ostatnich latach bowiem koniunktura rynkowa producentów nie rozpieszczała. Panele systematycznie taniały – od kilku po nawet kilkadziesiąt procent rocznie, zależnie od przekątnej. Było to związane głównie z dużymi zapasami magazynowymi producentów telewizorów, którzy ograniczali zamówienia paneli w związku ze słabszym od prognoz popytem. Jednak już 2016 r. przyniósł odwrócenie trendu, z czego ucieszyli się producenci paneli, ale telewizorów już niekoniecznie.

– 2016 rok był bardzo trudny dla producentów telewizorów z powodu braków w zaopatrzeniu w panele i nieoczekiwanej podwyżki ich cen, co doprowadziło do erozji marż – wyjaśnia Deborah Yang, dyrektor ds. zaopatrzenia w panele w firmie IHS Markit. – Jeśli chodzi o 2017 r., spodziewamy się utrzymania tych trendów. Producenci sprzętu nie mogą czuć się bezpiecznie, jeśli chodzi o zabezpieczenie poziomu dostaw paneli – dodaje.

Przykładów takiej taktyki nie brakuje. Firma zwraca uwagę na decyzję koncernu Foxconn, który po przejęciu kontroli nad Sharpem, jednym z czołowych producentów paneli, zapowiedział wstrzymanie dostaw dla koncernu Samsung, lidera w produkcji sprzętu elektronicznego.

Analitycy zwracają uwagę, że takie decyzje mocno zaniepokoiły producentów sprzętu. O ile rynek telewizorów jest dość skoncentrowany, o tyle produkcja wyświetlaczy digital signage jest już bardzo podzielona. – Wiele europejskich firm sprowadza z Azji panele i dopiero tu na miejscu buduje z nich odpowiednie nośniki – mówi inny dystrybutor.

W sytuacji rosnących cen i coraz większej konkurencji o panele mniejsi producenci będą stali jednak na przegranej pozycji w starciu z wielkimi koncernami, mogącymi choćby skalą zamówień odciąć innych od dostaw.

Już w 2016 r. ceny paneli wzrosły w zależności od przekątnej nawet o 60 proc. Trudno obecnie prognozować, jaki poziom podwyżek jest możliwy w 2017 r. Dla branż spoza produkcji telewizorów będzie to podstawowe wyzwanie biznesowe. Dla branży digital signage również, ponieważ sięga ona po coraz większe ekrany.

Rynek paneli ciekłokrystalicznych (LCD, OLED i inne) w skali globalnej jest ogromny, ponieważ coraz więcej sprzętów wykorzystuje takie rozwiązania. Ekrany produkowane są też w najróżniejszych rozmiarach – od kilku cali przekątnej po potężne, nawet ponad 90-calowe.

Firma badawcza Markets & Markets szacuje, że rynek ten w 2014 r. wart był 114,2 mld dol. W kolejnych latach ma rosnąć średnio w tempie 5,6 proc. rocznie. W 2020 r. wydatki na panele (w cenach producenta, a nie detalicznych) mają wynieść już 156,6 mld dol.

Pozostało 86% artykułu
Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko