Banki są tam gdzie klienci, czyli w galeriach handlowych

Liczba oddziałów spada, ale coraz więcej jest takich w wersji mini.

Aktualizacja: 15.04.2018 18:20 Publikacja: 15.04.2018 11:11

Bank Millennium ma teraz ponad 350 oddziałów.

Bank Millennium ma teraz ponad 350 oddziałów.

Foto: materiały prasowe

Od kilku lat spada w Polsce liczba oddziałów bankowych, choć przybywa ich w galeriach i pasażach handlowych.

– Potencjalni klienci mają coraz mniej czasu na chodzenie do tradycyjnych oddziałów, a wolny czas bardzo często spędzają w centrach handlowych – mówi Wojciech Rybak, członek zarządu Banku Millennium.

Bez sal spotkań

Getin Bank ma obecnie 10 oddziałów własnych zlokalizowanych w galeriach handlowych, z czego sześć zostało uruchomionych w zeszłym roku, a jeden w tym roku.

– Otwieramy kolejny oddział tego typu w Poznaniu – opowiada Artur Newecki, rzecznik banku.

Jak zapewnia, wszystkie placówki oferują dostęp do pełnej oferty, także Noble Banku. Do końca roku bank planuje uruchomienie kolejnych kilku oddziałów w galeriach handlowych.

Alior Bank dysponuje obecnie 238 oddziałami własnymi, z których 24 zlokalizowane są w galeriach bądź pasażach handlowych.

– Charakteryzuje je mniejsza powierzchnia. Są to mini oddziały o powierzchni od 40 do 80 mkw. – wylicza Bartosz Matejko, z biura prasowego Alior Banku.

Z uwagi na ograniczoną powierzchnię nieliczne z tych oddziałów są wyposażone w sale spotkań z klientami. Dominują stanowiska do obsługi bieżącej, w tym stanowiska kasowe. W latach 2017–2018 bank nie uruchomił żadnego oddziału w galerii. Obecnie nie planuje dalszego rozwoju sieci oddziałów własnych.

W nowej aranżacji

Z kolei Bank Millennium ma teraz 355 oddziałów, a w szeroko pojętych centrach handlowych – 58.

– Stanowią one 15 proc. wszystkich placówek – mówi Iwona Jarzębska, rzecznik Banku Millennium.

W połowie lutego bank udostępnił w Galerii Krakowskiej swój pierwszy mini oddział w nowej aranżacji. Ulokowany jest w pasażu galerii handlowej. Zachęca otwartą przestrzenią, co sprzyja szybkiemu załatwianiu bankowych spraw podczas zakupów.

– Zgodnie z przyjętą strategią Banku Millennium na lata 2018–2020, jednym z naszych strategicznych celów jest znaczący wzrost akwizycji nowych, aktywnych klientów — mówi Wojciech Rybak, członek zarządu Banku Millennium. Dodaje, że w związku z tym Bank Millennium wybiera miejsca, gdzie klienci lubią przebywać i spędzają dużo czasu.

– Chcemy być bliżej nich i umożliwić im łatwiejszy dostęp do usług bankowych – tłumaczy Wojciech Rybak.

W takim mini oddziale można na przykład ekspresowo założyć konto lub wziąć pożyczkę. Większość jest wyposażona w bankomato-wpłatomat. Klienci mogą więc sami dokonywać transakcji gotówkowych. W tym roku Bank Millennium chce otworzyć 10 mini oddziałów, a perspektywie kilku lat może mieć ich kilkadziesiąt.

Przeprowadzki placówek

PKO BP ma 1127 oddziałów oraz 713 agencji.

– Oddziałów w galeriach handlowych jest 46, agencji w ciągu handlowym – 168, w hipermarketach – cztery, w centrach usługowo biznesowych – 12 – wylicza Iwona Radomska z biura prasowego PKO BP.

W ubiegłym roku bank uruchomił w galeriach dwa oddziały, a w tym roku – jeden.

– Były to przeniesienia z innych lokalizacji – wyjaśnia przedstawicielka PKO BP.

Wszystkie oddziały ulokowane w centrach handlowych znajdują się w wydzielonych lokalach z pełną obsługą.

– Nie prowadzimy obsługi przy wyspach – mówi Iwona Radomska. Podkreśla, że bank na bieżąco modernizuje i optymalizuje sieć sprzedaży poprzez lepsze jej dopasowanie do potencjału mikrorynków i do zmieniających się potrzeb klientów. Podejmowane są działania związane z podniesieniem efektywności pracy placówek i poprawą dostępności usług.

– W ramach tych działań bank przenosi placówki do nowych atrakcyjnych biznesowo lokalizacji, unowocześnia siedziby oddziałów, ale również otwiera nowe placówki – tłumaczy Iwona Radomska.

Strategia PKO BP zakłada optymalizację powierzchni oddziałów i dostosowanie jej do zmieniających się potrzeb klientów, którzy w coraz większym stopniu korzystają z alternatywnych form kontaktu z bankiem (np. przez internet, contact center).

Równolegle z procesem modernizacji oddziałów bank rozwija sieć urządzeń samoobsługowych. Obecnie klienci mogą korzystać z ok. 3,2 tys. bankomatów. Umożliwiają one m.in. wypłatę gotówki, sprawdzenie salda rachunku, zmianę PIN do karty. Ponad 1 tys. bankomatów ma funkcję wpłacania pieniędzy.

Natomiast mBank ma 136 placówek detalicznych, z czego 24 to tzw. lekkie placówki w centrach handlowych (wszystkie oddziały w centrach to placówki własne). Bank prowadzi 10 centrów doradczych oraz 102 centra usług finansowych (klasyczne placówki bankowe).

Własne i partnerskie

BZ WBK może pochwalić się ponad 570 oddziałami własnymi i 11 partnerskimi.

– Jeden z nich jest zlokalizowany w Galerii Północnej w Warszawie. W placówce dostępna jest cała oferta, ale bez obsługi gotówkowej w kasach. Planujemy otwieranie – jeszcze w tym roku – tzw. wysp akwizycyjnych w takich miejscach – zapowiada Beata Matusiak, dyrektor Departamentu modelu dystrybucji w BZ WBK.

Stały monitoring

Citi Handlowy obsługuje klientów w pięciu oddziałach typu smart, ulokowanych w największych centrach handlowych w Polsce.

– Jesteśmy zadowoleni z efektywności i jakości pracy tych oddziałów. Obecnie skupiamy się na ciągłym doskonaleniu procesów i wdrażaniu kolejnych rozwiązań, które pozwolą na szybką i wygodną obsługę zarówno obecnych klientów, jak i nowych – przekonuje Dorota Szostek-Rustecka z biura prasowego banku.

Citi Handlowy jednocześnie rozwija i aktywnie promuje rozwiązania zdalnego kontaktu z bankiem: bankowość mobilną i internetową, które pozwalają na zarządzanie finansami osobistymi bez wychodzenia z domu.

– Stale monitorujemy sytuację rynkową. Obserwujemy rozwój i zmieniającą się mapę centrów handlowych oraz działania konkurencji. Na tym etapie nie mamy planów otwarcia kolejnych placówek – mówi przedstawicielka Citi Handlowego.

W 2016 r. bank wprowadził nowy format placówki, czyli Smart Mini. Są to wyspy sprzedażowe, które na powierzchni 12 mkw. oferują klientom pełną funkcjonalność, łącznie z bankomatem i możliwością otrzymania karty kredytowej na miejscu.

– Dzięki temu możemy bardzo szybko reagować na zmieniającą się sytuację rynkową i w ciągu zaledwie doby przenieść naszą mobilną placówkę do innej lokalizacji – tłumaczy Dorota Szostek-Rustecka.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: j.blikowska@rp.pl

Od kilku lat spada w Polsce liczba oddziałów bankowych, choć przybywa ich w galeriach i pasażach handlowych.

– Potencjalni klienci mają coraz mniej czasu na chodzenie do tradycyjnych oddziałów, a wolny czas bardzo często spędzają w centrach handlowych – mówi Wojciech Rybak, członek zarządu Banku Millennium.

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Czasem dobrze pozbyć się należności
Banki
NBP potwierdza: List Adama Glapińskiego do premiera został wysłany
Banki
Zarząd NBP broni Adama Glapińskiego. "To próba złamania niezależności banku"
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wspiera ważne dla społeczeństwa inwestycje
Banki
PKO BP ma już nowego prezesa. Kto pokieruje największym polskim bankiem?