#RZECZoBIZNESIE: Mariusz Gromada: Big data pomaga budować bliższe relacje z klientami

Celem banku nie jest wiedzieć wszystko, tylko to, co jest niezbędne do budowy bliższych relacji z klientami – mówi Mariusz Gromada, Kierujący Zespołem Analitycznego Wsparcia Kampanii, Bank Millennium, gość programu Marcina Piaseckiego.

Aktualizacja: 13.12.2017 11:17 Publikacja: 13.12.2017 11:14

#RZECZoBIZNESIE: Mariusz Gromada: Big data pomaga budować bliższe relacje z klientami

Foto: tv.rp.pl

Gość tłumaczył, że big data wyrosła z Business Intelligence (BI).

- Business intelligence to analityka biznesowa, czyli procesy przekształcania danych w wiedzę, która wykorzystywana jest do trafnych decyzji. Dzisiaj sukces biznesowy zależy od identyfikowania szans i ryzyk. Jest to szczególnie istotne w branży finansowej, gdzie proces decyzyjny niemal w całości opiera się na pogłębionej analizie danych – mówił Gromada.

- Do niedawna BI to było głównie raportowanie wyników. Dzisiaj to przewidywanie i wspieranie przyszłych działań. Nadrzędnym celem analityki jest dbanie o dobro klienta. Chodzi o oferowanie łatwiejszych, lepszych, bardziej dopasowanych i bezpieczniejszych produktów – dodał.

Wyjaśnił, że big data to zestaw narzędzi, technik i rozwiązań do przetwarzania ogromnych ilości danych. Są to setki milionów albo miliardy zdarzeń zarejestrowanych w systemach.

Gromada przyznał, że analityka biznesowa przekłada się na bardzo wyraźne korzyści dla banków. 0 Korzyści wynikają ze zwiększenia efektywności kanałów i procesów sprzedaży. Chodzi o zmniejszenie jednostkowego kosztu akcji marketingowej – mówił.

Ważne jest ciągłe monitorowanie i kontrolowanie jakości danych. - W Banku Millennium cześć błędów wykrywamy już na etapie pozyskania danych – stwierdził gość.

Mogą to być błędy związane z nieprawidłowymi danymi osobowymi, numerami dokumentów czy telefonów. Mogą być to też błędy wyprodukowane przez systemy informatyczne.

Gromada podkreślił, że w Banku Millennium analityka wspiera niemal każdy obszar biznesu. Od raportowania operacyjnego po CRM, obszar ryzyka, wykrywanie i prewencja nadużyć.

- Na bazie historii transakcji oferujemy klientom produkty kredytowe w uproszczonym procesie. Do zawarcia umowy wystarczy kilka kliknięć – mówił.

- Korzystając z aplikacji smartshopingowej goodie, będąc np. w centrum handlowym, otrzymuje się informacje o najlepszych zniżkach, które są dopasowane do potrzeb danego klienta – dodał.

Gość podkreślił, że celem banku nie jest wiedzieć wszystko, tylko to, co jest niezbędne do budowy bliższych relacji z klientami. - Relacji opartych na zaufaniu. Chcemy lepiej służyć naszym klientom, lepiej rozpoznawać ich potrzeby i lepiej ich chronić – mówił.

Przypomniał, że również regulator wprowadza szereg ograniczeń związanych z przetwarzaniem danych osobowych. W Polsce jest to ustawa o ochronie danych osobowych. Unia Europejska wprowadza regulację RODO, która od przyszłego roku nałoży dodatkowe obowiązki na właścicieli danych.

Gromada przyznał, że big data będzie odgrywało fundamentalną rolę w zarządzaniu informacją w przyszłości.

-Nadchodząca dyrektywa PSD2 wywiera na bankach presję mającą na celu udostępnienie danych o rachunkach bankowych podmiotom trzecim. Banki staną się niejako dostawcami danych, ale będą też ich beneficjentami. PSD2 otwiera całkowicie nowe możliwości oferowania nowych produktów w dotąd niewykorzystywanych kanałach – tłumaczył.

Gość tłumaczył, że big data wyrosła z Business Intelligence (BI).

- Business intelligence to analityka biznesowa, czyli procesy przekształcania danych w wiedzę, która wykorzystywana jest do trafnych decyzji. Dzisiaj sukces biznesowy zależy od identyfikowania szans i ryzyk. Jest to szczególnie istotne w branży finansowej, gdzie proces decyzyjny niemal w całości opiera się na pogłębionej analizie danych – mówił Gromada.

Pozostało 85% artykułu
Materiał partnera
Czasem dobrze pozbyć się należności
Banki
NBP potwierdza: List Adama Glapińskiego do premiera został wysłany
Banki
Zarząd NBP broni Adama Glapińskiego. "To próba złamania niezależności banku"
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wspiera ważne dla społeczeństwa inwestycje
Banki
PKO BP ma już nowego prezesa. Kto pokieruje największym polskim bankiem?