Piramida Cheopsa zdradza swoje tajemnice

W ramach realizacji projektu "Scan Pyramids" naukowcy odkryli we wnętrzu piramidy Cheopsa w Egipcie ogromne pomieszczenie o długości 30 metrów i nieznanym jeszcze przeznaczeniu.

Publikacja: 02.11.2017 12:59

Piramida Cheopsa zdradza swoje tajemnice

Foto: Stock Adobe

Wyniki badania opublikowano w czasopiśmie "Nature".

Dzięki zastosowaniu nowatorskiej metody tomografii mionowej, we wnętrzu Wielkiej Piramidy naukowcy odkryli duże, nieznane dotąd pomieszczenie. Wiadomo, że ma ono długość około 30 m i znajduje się nad znanym już naukowcom korytarzem, który ma długość ok. 47 metrów i nazywany jest Wielką Galerią. Przeznaczenie nowo odkrytego pomieszczenia, jego dokładne wymiary ani ewentualna zawartość nie są jeszcze znane. To pierwszy element wewnętrznej struktury piramidy znaleziony od XIX wieku.

- Odkrycie otwiera pole do popisu dla egiptologów i archeologów - uważa Hany Helal z Uniwersytetu w Kairze.

Tomografia mionowa pozwala na "prześwietlenie" badanego materiału mionami, które powstają w wyniku interakcji promieniowania kosmicznego z atomami górnej warstwy atmosfery Ziemi. Bombardują one Ziemię z prędkością zbliżoną do prędkości światła i wnikają głęboko w stałe obiekty. Mogą one przenikać nawet przez setki metrów kamieni, zanim zostaną wchłonięte.

Odkrycie "wielkiej, pustej przestrzeni" uważane jest za jedno z najpoważniejszych osiągnięć związanych z badaniem tej tajemniczej budowli, nazywanej piramidą Cheopsa, Wielką Piramidą lub piramidą Chufu, powstałej ponad 2,5 tys. lat przed naszą erą.

Wyniki badania opublikowano w czasopiśmie "Nature".