Jaka akcyza od oleju napędowego niespełniającego wymagań jakościowych

Nawet gdy olej napędowy nie będzie faktycznie wykorzystywany do napędu pojazdów, gdyż nie spełnia wymagań jakościowych dla paliw, nie może podlegać zerowej stawce akcyzy.

Publikacja: 02.10.2017 04:00

Jaka akcyza od oleju napędowego niespełniającego wymagań jakościowych

Foto: 123RF

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 1 sierpnia 2017 r. (V SA/Wa 2192/16).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej spółka importuje z zagranicy olej napędowy (N-parafina ciekła C14-C17 o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,001 proc.), który jest wykorzystywany przez nią jako paliwo do nasączania węgla drzewnego i brykietu drzewnego. Spółka podkreślała, że nie istnieje możliwość przetworzenia, uzyskania przez osoby trzecie paliwa napędowego z nasączonego węgla drzewnego. Parafina wchłonięta w węgiel jest integralną częścią finalnego produktu. Produkt ten nie może być przeznaczony do napędu pojazdów, bo nie spełnia wymagań normy na olej napędowy ze względu na temperaturę krzepnięcia oraz gęstość. Spółka zadała pytanie, czy w przedstawionych okolicznościach faktycznych i prawnych towar w postaci oleju napędowego o kodzie CN 2710 19 41 będzie objęty zerową stawką podatku akcyzowego na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym. Spółka uważała, że stawka zero zł jest uzasadniona, ponieważ wyrób jest zużywany do produkcji finalnego towaru, a jego zużycie przez spółkę wyklucza zastosowanie do celów napędowych i opałowych. Organ podatkowy (IPPP3/4513-1/16-5/SM) stwierdził, że ww. olej napędowy musi być opodatkowany akcyzą. Nie ma przy tym znaczenia, że olej nie będzie faktycznie wykorzystywany do napędu pojazdów. Zdaniem organu, olej napędowy o kodzie CN 2710 19 41 jest paliwem silnikowym opodatkowanym według stawki zgodnej z art. 89 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy, tj. obecnie 1 797 zł/1000 litrów. Celem ustanowienia omawianych regulacji jest przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom na rynku paliw, polegającym na nieuprawnionym użyciu do celów napędowych paliw mających cechy umożliwiające wykorzystanie ich do napędu silników spalinowych z pominięciem zapłaty należnej akcyzy. Spółka wniosła na tę interpretację skargę do WSA w Warszawie, jednak sąd ją oddalił, uznając interpretację organu za prawidłową.

—Kinga Duszyk, współpracowniczka zespołu zarządzania wiedzą podatkową firmy Deloitte

Komentarz eksperta

Aleksandra Szwaba, konsultantka w dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte

Komentowany wyrok WSA w Warszawie odnosi się do problemu stosowania odpowiedniej stawki akcyzy dla wyrobów określonych w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej. Wyrok ten jest tożsamy ze stanowiskiem organów podatkowych oraz sądów administracyjnych prezentowanym w dotychczas wydawanych interpretacjach indywidualnych oraz wyrokach.

Zgodnie z ustawą akcyzową, wyroby energetyczne są wyrobami akcyzowymi podlegającymi opodatkowaniu. Stawka akcyzy dla wyrobów energetycznych została określona w art. 89 ustawy akcyzowej i jest uzależniona m.in. od rodzaju wyrobu, jego kodu CN oraz przeznaczenia.Dla wyrobów energetycznych w szczególnych przypadkach ustawodawca przewidział możliwość zastosowania stawki w wysokości zero zł. Stawka ta dotyczy wyrobów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w jej art. 89 ust. 1 pkt 1-13, jeżeli są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Ponadto, aby wyrób mógł korzystać ze stawki akcyzy zero zł, konieczne jest spełnienie dodatkowych warunków określonych w art. 89 ust. 2 pkt 1-8 ww. ustawy. W zaistniałym stanie faktycznym spółka importuje olej napędowy o kodzie CN 2710 19 41, który jest wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej. Wyrób ten jest zużywany przez spółkę do nasączania węgla drzewnego i brykietu drzewnego. Spółka argumentowała, że z wyrobu użytego do nasączania nie da się uzyskać paliwa napędowego. Ponadto, nabywany przez spółkę olej, ze względu na właściwości fizykochemiczne, nie może być wykorzystywany do celów napędowych, gdyż nie spełnia wymagań normy określonej w rozporządzeniu ministra gospodarki z 9 października 2015 r. w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (DzU z 2015 r. poz. 1680). Niemniej, jak zostało podniesione w komentowanym wyroku, mimo tego, że właściwości fizykochemiczne nabywanego przez spółkę wyrobu nie spełniają wymagań jakościowych paliw, nie oznacza to, że wyrób przestaje być olejem do napędu. Zdaniem organu, które zostało uznane przez sąd za prawidłowe to, że wyrób o kodzie CN 2710 19 41 nie spełnia wymagań jakościowych dotyczących paliw silnikowych, powoduje jedynie kwalifikację tego wyrobu do pozostałych paliw silnikowych, opodatkowanych obecnie stawką 1797 zł / 1000 litrów. Tym samym, za prawidłowe zostało uznane domniemanie faktyczne, z którego wynika, że oleje napędowe zasadniczo wykorzystywane są do napędu silników i do takich celów służą. W związku z tym, mimo że wyrób o kodzie CN 2710 19 41 nie spełnia wymogów jakościowych paliw napędowych, nawet gdy nie jest faktycznie zużywany do celów napędowych to nie może korzystać z zerowej stawki akcyzy. Takie samo stanowisko zostało zaprezentowane m.in. w uchwale NSA z 7 lipca 2011 r. (I GPS 2/11) oraz interpretacjach Izby Skarbowej w Katowicach z 10 marca 2016 r. (IBPP4/4513-231/15/MK) i z 10 kwietnia 2008 r. (IBPP3/443-21/08).Oznacza to, że podmioty, które wykorzystują oleje napędowe w swojej działalności, nawet jeżeli sprzedają je lub zużywają na cele inne niż napędowe, powinny zweryfikować stawkę akcyzy stosowaną do tych wyrobów. Uwzględniając obecne stanowisko organów podatkowych i sądów administracyjnych, stosowanie do olejów napędowych zerowej stawki akcyzy może zostać uznane za nieprawidłowe i w konsekwencji spowodować ryzyko oszacowania zaległości podatkowej oraz konieczność zapłaty odsetek od zaległości. ?

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 1 sierpnia 2017 r. (V SA/Wa 2192/16).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej spółka importuje z zagranicy olej napędowy (N-parafina ciekła C14-C17 o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,001 proc.), który jest wykorzystywany przez nią jako paliwo do nasączania węgla drzewnego i brykietu drzewnego. Spółka podkreślała, że nie istnieje możliwość przetworzenia, uzyskania przez osoby trzecie paliwa napędowego z nasączonego węgla drzewnego. Parafina wchłonięta w węgiel jest integralną częścią finalnego produktu. Produkt ten nie może być przeznaczony do napędu pojazdów, bo nie spełnia wymagań normy na olej napędowy ze względu na temperaturę krzepnięcia oraz gęstość. Spółka zadała pytanie, czy w przedstawionych okolicznościach faktycznych i prawnych towar w postaci oleju napędowego o kodzie CN 2710 19 41 będzie objęty zerową stawką podatku akcyzowego na podstawie art. 89 ust. 2 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym. Spółka uważała, że stawka zero zł jest uzasadniona, ponieważ wyrób jest zużywany do produkcji finalnego towaru, a jego zużycie przez spółkę wyklucza zastosowanie do celów napędowych i opałowych. Organ podatkowy (IPPP3/4513-1/16-5/SM) stwierdził, że ww. olej napędowy musi być opodatkowany akcyzą. Nie ma przy tym znaczenia, że olej nie będzie faktycznie wykorzystywany do napędu pojazdów. Zdaniem organu, olej napędowy o kodzie CN 2710 19 41 jest paliwem silnikowym opodatkowanym według stawki zgodnej z art. 89 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy, tj. obecnie 1 797 zł/1000 litrów. Celem ustanowienia omawianych regulacji jest przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom na rynku paliw, polegającym na nieuprawnionym użyciu do celów napędowych paliw mających cechy umożliwiające wykorzystanie ich do napędu silników spalinowych z pominięciem zapłaty należnej akcyzy. Spółka wniosła na tę interpretację skargę do WSA w Warszawie, jednak sąd ją oddalił, uznając interpretację organu za prawidłową.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego