Darmowe próbki alkoholu z banderolą dla fanów muzyki

Cydr w minipuszkach rozdawany uczestnikom festiwalu muzycznego nie jest zwolniony z obowiązku znakowania akcyzą.

Aktualizacja: 28.05.2018 11:38 Publikacja: 28.05.2018 08:30

Darmowe próbki alkoholu z banderolą dla fanów muzyki

Foto: Adobe Stock

W piątek Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną jednego z wiodących producentów piwa, który spierał się ze skarbówką o banderole na cydrze.

W sprawie chodziło o darmowy cydr serwowany na dwóch dużych festiwalach muzycznych organizowanych co roku latem w Polsce. We wniosku o interpretację firma wyjaśniła, że zamierza wprowadzać na rynek nowy rodzaj wyrobu akcyzowego, tj. cydr wyprodukowany poza terytorium kraju w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do jednego ze swoich składów podatkowych.

Cydr będzie nabywany w opakowaniach o różnych pojemnościach. Spółka podkreśliła, że ten w puszkach 0,15 l będzie nabywany wewnątrzwspólnotowo nieodpłatnie wyłącznie w celu bezpłatnego serwowania na imprezach. Ten produkt w ogóle nie zostanie wprowadzony do sprzedaży.

Z wniosku wynikało, że spółka za pośrednictwem agencji: artystycznej, marketingowej lub eventowej, chce cydr w najmniejszych opakowaniach rozdawać bezpłatnie wśród publiczności dwóch dużych cyklicznych festiwali muzyki i sztuki – wyłącznie w celu reklamy i degustacji. Spółka podkreśliła, że na tych imprezach występuje jako sponsor i wystawca, więc zamierza wydać i przekazać do rozdania nieodpłatnie cydr. W momencie rozdania go do spożycia nastąpi również zapoznanie publiczności, uczestników z ofertą.

Rozdawane opakowania będą miały niską wartość jednostkową i pod względem ich całkowitej wartości i liczby będą odpowiadać charakterowi imprezy, liczbie zgromadzonej publiczności i wielkości udziału wystawcy. Spółka uważała, że wydawanych publiczności puszek z cydrem nie musi oklejać znakami akcyzy, tzw. banderolami. Przepisy przewidują zwolnienie z oznaczania akcyzą wyrobów, które są przeznaczone na cele marketingowe w czasie imprez (wystaw, targów, salonów i o podobnym charakterze).

Fiskus nie potwierdził tego stanowiska. Uznał, że festiwale, o które pyta spółka, mają charakter rozrywkowo-kulturalny, a nie marketingowy. Co prawda spółka, rozdając na nich cydr, chce wzmocnić swoją pozycję na rynku, ale nie zmienia to charakteru samych imprez. Co najważniejsze, nie nadaje im znaczenia podobnego do tego, jakie mają imprezy wprost wymienione, w przypadku których nie ma obowiązku banderolowania.

Spółka zaskarżyła interpretację, ale przegrała. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach zauważył, że zgodnie z językową definicją festiwal to impreza artystyczna, często cykliczna, połączona z konkursem. Zgodził się z fiskusem, że ma on charakter rozrywkowo-kulturalny, lecz nie marketingowy. W ocenie WSA gdy wyroby akcyzowe będą rozdawane na wystawach, targach i salonach – czyli na imprezach wprost wymienionych w przepisach wykonawczych, spółka jako organizator lub wystawca, który promuje swoje wyroby, będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku nałożenia znaków akcyzy na wyroby rozdane na tych imprezach. Zwolnienie z banderolowania nie dotyczy jednak festiwali.

Imprezy opisane w przypisach wykonawczych co do zasady są odwiedzane w celach biznesowych. Festiwale zaś w celach rozrywkowych, dlatego też nie sposób przyrównywać go do targów, salonów czy wystaw pod względem ich charakterów.

Tak samo uznał NSA. Co prawda zgodził się, że w sprawie nie chodzi o nazwę imprezy, ale o jej charakter. Nie miał jednak wątpliwości, że zwolnienie z obowiązku oznaczania znakami akcyzy dotyczy imprez związanych z promocją danego wyrobu. Nie chodzi o okazjonalne przekazywanie „próbek" trunku do posmakowania. Ważny jest cel imprezy, czyli promowanie produktu.

Jak tłumaczyła sędzia sprawozdawca Barbara Kołodziejczak-Osetek, trudno uznać, że na festiwal muzyczny przychodzi się, żeby spróbować samego cydru, zapoznać się z jego walorami.

Wyrok jest prawomocny.

W piątek Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną jednego z wiodących producentów piwa, który spierał się ze skarbówką o banderole na cydrze.

W sprawie chodziło o darmowy cydr serwowany na dwóch dużych festiwalach muzycznych organizowanych co roku latem w Polsce. We wniosku o interpretację firma wyjaśniła, że zamierza wprowadzać na rynek nowy rodzaj wyrobu akcyzowego, tj. cydr wyprodukowany poza terytorium kraju w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do jednego ze swoich składów podatkowych.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe