Pewna fundacja zwróciła się do Okręgowej Rady Adwokackiej we Wrocławiu w trybie dostępu do informacji publicznej o podanie imiennego wykazu wszystkich adwokatów, którzy prowadzili zajęcia w ramach szkolenia aplikantów adwokackich w roku 2015 wraz z każdorazowym podaniem wysokości wynagrodzenia (brutto) z tego tytułu.
Wicedziekan ORA poinformował fundację, że nie jest to informacja publiczna, dlatego nie zostanie udostępniona. Z własnej woli dodał, że prowadził zajęcia z aplikantami z postępowania sądowoadministracyjnego i skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego, a z tego tytułu otrzymał wynagrodzenie brutto w kwocie 29 885 zł za cały 2015 rok.
Pełnomocnik fundacji złożyła skargę na bezczynność rady adwokackiej, domagając się sądowego zobowiązania do załatwienia wniosku.
Podniosła, że samorząd adwokacki jest podmiotem utworzonym przez Państwo na podstawie ustawy, obowiązanym konstytucyjnie do udostępniania informacji o swojej działalności, co wynika wprost z art. 61 ust. 1 Konstytucji RP. W demokratycznym państwie prawa działanie tego samorządu powinna cechować transparentność zwłaszcza w aspekcie finansowym. Szkolenie aplikantów adwokackich jest ustawowym zadaniem tego samorządu.
W odpowiedzi ORA powołała się na orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. I OSK 796/14) oraz Trybunału Konstytucyjnego (sygn. akt K 17/05), wskazując, że udostępnienie informacji o wynagrodzeniu danej osoby wymaga by organ każdorazowo analizował czy jest ona niezbędna z punktu widzenia celów prawa do informacji publicznej, a także czy nie narusza godności i intymności osoby, której taka informacja dotyczy.