Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) w interpretacji indywidualnej wydanej 10 maja 2017 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.65.2017.1.KT) rozstrzygnął kwestię traktowania dla potrzeb VAT świadczonych przez gminę usług zapewnienia posiłków uczniom szkół i gimnazjów. Wniosek o wydanie interpretacji złożyła gmina, która od 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń VAT. Wśród jednostek objętych ww. centralizacją znajdowała się szkoła podstawowa (dalej: „szkoła") oraz zespół szkół ogólnokształcących (dalej: „ZSO działające"), w formie jednostek budżetowych gminy.
Jak podała gmina, w szkole funkcjonuje stołówka szkolna, w której wydawane są posiłki dla uczniów tej szkoły, a także dla uczniów gimnazjum, będącego częścią ZSO. Stołówka jest prowadzona na podstawie art. 67a ustawy o systemie oświat y, a posiłki są wydawane uczniom za odpłatnością. Opłaty za posiłki są wnoszone przeważnie przez rodziców lub opiekunów prawnych uczniów i zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty opłaty te nie obejmują wynagrodzeń i składek od wynagrodzeń pracowników stołówki oraz kosztów utrzymania stołówki.
Gmina zadała we wniosku pytania, czy pobierane przez nią opłaty za posiłki w ogóle podlegają opodatkowaniu VAT, a jeśli tak, to czy są objęte zwolnieniem z VAT. Zdaniem gminy opłaty te powinny być traktowane jako niepodlegające VAT, a w przypadku gdyby stanowisko to zostało uznane za nieprawidłowe, gmina twierdziła, że będą one objęte zwolnieniem z VAT.
Uzasadniając swoje stanowisko, gmina uznała, że polski ustawodawca nie dokonał pełnego wdrożenia przepisów unijnej dyrektywy VAT, gdyż w dyrektywie wskazano, iż organy władzy publicznej uważane są za podatników VAT w odniesieniu do podejmowanych przez nie działań i transakcji, jeżeli wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziłoby do znaczących zakłóceń konkurencji. Natomiast według polskiej ustawy, o tym czy dana czynność jest wykonywana przez organ publiczny w charakterze podatnika VAT, decyduje fakt, czy dana czynność jest wykonywana na podstawie umowy cywilnoprawnej. Zdaniem gminy, konieczne jest dokonanie prounijnej wykładni polskich przepisów, a konkretnie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Gmina stwierdziła, że zapewnienie posiłków uczniom nie ma wpływu na konkurencję, gdyż celem gminy jest zagwarantowanie uczniom właściwej opieki i wsparcie ich rozwoju, nie zaś osiągnięcie zysku, będącego celem innych podmiotów.
Gmina zaznaczyła także, iż wydając posiłki uczniom wykonuje swoje statutowe zadania określone w ustawie o samorządzie gminnym, a także w przepisach o systemie oświaty. Powyższe doprowadziło gminę do konkluzji, że wydając posiłki uczniom działa jako organ władzy publicznej, wykonujący nałożone na niego zadania. Gmina podkreśliła także, że opłata pobierana za posiłki nie ma charakteru rynkowego, gdyż gmina nie może jej swobodnie kształtować i ma ona w istocie charakter opłaty administracyjnej. W konsekwencji, wydawanie przez nią posiłków uczniom nie powinno podlegać opodatkowaniu VAT. Jednak na wypadek gdyby organ nie uznał za słuszną powyższej argumentacji gminy, wskazała ona, że wydawanie posiłków uczniom będzie podlegało zwolnieniu z VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT.