Niedające się usunąć wątpliwości trzeba rozstrzygać na korzyść strony

Po zmianach wprowadzonych w procedurze administracyjnej od 1 czerwca, w sytuacji, gdy przedmiotem sprawy jest nałożenie na stronę obowiązku bądź odebranie jej uprawnienia, a istnieją wątpliwości co do treści przepisów, trzeba rozstrzygać te wątpliwości na korzyść strony. Dotyczy to także niedających się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego.

Publikacja: 11.07.2017 05:00

Niedające się usunąć wątpliwości trzeba rozstrzygać na korzyść strony

Foto: Fotolia

- Przedsiębiorcy, któremu udzielono zezwolenia na detaliczną sprzedaż napojów alkoholowych, wójt chce cofnąć to zezwolenie z powodu sprzedaży alkoholu osobie nietrzeźwej. Przedsiębiorca jest jednak zdania, że w tej sprawie są wątpliwości co do stanu faktycznego. Czy wójt powinien uwzględnić te wątpliwości na korzyść strony?

Zgodnie z nowymi przepisami, na korzyść strony rozstrzyga się tylko te wątpliwości, których nie można usunąć. Wynika to ze zmian w kodeksie postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.), wprowadzonych ustawą z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (dalej nowelizacja). Nowelizacja weszła w życie 1 czerwca 2017 r. Do postępowań administracyjnych wszczętych i niezakończonych przed tą datą ostateczną decyzją lub postanowieniem stosuje się jednak przepisy k.p.a. w dotychczasowym brzmieniu. Wyjątek przewidziano tylko dla nowych regulacji o mediacji, które stosuje się także do postępowań wszczętych przed 1 czerwca.

Nowelizacją dodano art. 7a i art. 81a k.p.a. nakazujące rozstrzyganie wątpliwości prawnych i faktycznych na korzyść strony.

W myśl art. 7a k.p.a., jeżeli przedmiotem postępowania jest nałożenie na stronę obowiązku bądź ograniczenie lub odebranie jej uprawnienia, a w sprawie pozostają wątpliwości co do treści normy prawnej, wątpliwości te trzeba rozstrzygać na korzyść strony, chyba że sprzeciwiają się temu sporne interesy stron albo interesy osób trzecich, na które wynik postępowania ma bezpośredni wpływ. Przepisu tego nie stosuje się, jeżeli wymaga tego ważny interes publiczny (w tym istotne interesy państwa, a w szczególności jego bezpieczeństwa, obronności lub porządku publicznego) oraz w sprawach osobowych funkcjonariuszy i żołnierzy zawodowych. W uzasadnieniu nowelizacji podkreślono, że zasada ta dotyczy tylko tych sytuacji, w których wykładnia mających zastosowanie w danej sprawie przepisów prawa materialnego, dokonana zgodnie z zasadami i dyrektywami wykładni, prowadzi do kilku możliwych rezultatów. Dopiero w takim przypadku pierwszeństwo ma zasadniczo korzyść strony.

Uzupełnieniem tej regulacji jest art. 81a k.p.a. Przewidziano w nim, że w sytuacji, gdy przedmiotem postępowania jest nałożenie na stronę obowiązku bądź ograniczenie lub odebranie jej uprawnienia, na korzyść strony trzeba rozstrzygać także niedające się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego. Również ten przepis nie ma zastosowania w sytuacji, gdy: w sprawie uczestniczą strony o spornych interesach lub wynik postępowania ma bezpośredni wpływ na interesy osób trzecich, przepisy odrębne wymagają od strony wykazania określonych faktów, wymaga tego ważny interes publiczny bądź w sprawach osobowych funkcjonariuszy i żołnierzy zawodowych. W uzasadnieniu nowelizacji podkreślono, że nakaz rozstrzygania wątpliwości faktycznych na korzyść strony ma zastosowanie tylko do takich wątpliwości, których nie udało się usunąć po przeprowadzeniu wnikliwego i wszechstronnego postępowania wyjaśniającego (w szczególności zgodnie z art. 7 i art. 77 k.p.a.). Wątpliwości powinny być konkretne i realne, co oznacza, że nie mogłyby zostać rozstrzygnięte przez dalsze czynności procesowe. Dopiero takie, a nie każde wątpliwości co do stanu faktycznego organ powinien rozstrzygnąć na korzyść strony.

—Anna Puszkarska

podstawa prawna: art. 16 ustawy z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2017 r. poz. 935)

podstawa prawna: art. 7, art. 7a, art. 77, art. 81a ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1257)

- Przedsiębiorcy, któremu udzielono zezwolenia na detaliczną sprzedaż napojów alkoholowych, wójt chce cofnąć to zezwolenie z powodu sprzedaży alkoholu osobie nietrzeźwej. Przedsiębiorca jest jednak zdania, że w tej sprawie są wątpliwości co do stanu faktycznego. Czy wójt powinien uwzględnić te wątpliwości na korzyść strony?

Zgodnie z nowymi przepisami, na korzyść strony rozstrzyga się tylko te wątpliwości, których nie można usunąć. Wynika to ze zmian w kodeksie postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.), wprowadzonych ustawą z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (dalej nowelizacja). Nowelizacja weszła w życie 1 czerwca 2017 r. Do postępowań administracyjnych wszczętych i niezakończonych przed tą datą ostateczną decyzją lub postanowieniem stosuje się jednak przepisy k.p.a. w dotychczasowym brzmieniu. Wyjątek przewidziano tylko dla nowych regulacji o mediacji, które stosuje się także do postępowań wszczętych przed 1 czerwca.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe