Nadzór nad nową administracją będzie sprawować 16 dyrektorów izb administracji skarbowej, którzy będą podlegać szefowi KAS. Z kolei dyrektorom izb administracji skarbowej podlegać będą naczelnicy 400 urzędów skarbowych i naczelnicy 16 urzędów celno-skarbowych.
Podatnie i deklaracja w centrum obsługi
Co istotne, dla podatników, ich obsługą nadal będą się zajmować się urzędy skarbowe, które pozostaną w dotychczasowej lokalizacji. Naczelnicy urzędów skarbowych przejmą kompetencje obecnie funkcjonujących naczelników urzędów skarbowych i urzędów celnych, związane m.in. z poborem podatków, należności celnych, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych. Zapewnią też podatnikom obsługę i wsparcie w prawidłowym wykonywaniu obowiązków podatkowych. Zadanie to będzie realizowane w centrach obsługi, w których przyjmowane będą podania i deklaracje oraz wydawane zaświadczenia. Centra obsługi będą również udzielać wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym także podmiotom, które zamierzają podjąć działalność gospodarczą.
Podatnicy uzyskają też informacje w zakresie sposobu wypełniania zeznań i deklaracji podatkowych. Skorzystają z komputera z dostępem do portalu podatkowego. A podatnik będzie mógł składać podania i deklaracje podatkowe oraz otrzymywać zaświadczenia i wyjaśnienia w każdym centrum obsługi, niezależnie od terytorialnego zasięgu działania naczelnika urzędu skarbowego. Urzędnicy nie wypełnią jednak zeznania ani deklaracji za podatnika.
Mniej kontroli
Po konsolidacji zniknie natomiast wyodrębniona administracja celna z urzędami celnymi. Powstaną nowe urzędy celno-skarbowe, które będą funkcjonować równolegle z nowymi urzędami skarbowymi. Do ich zadań należeć będzie m.in. kontrola celno- skarbowa, ustalanie i określanie podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych oraz obejmowanie towarów procedurami celnymi.
Ministerstwo Finansów zapewnia, że powierzenie urzędom celno-skarbowym walki z oszustwami i przestępczością podatkową pozwoli na sprawne przygotowanie i przeprowadzenie kontroli. Ma to sprawić, że samych kontroli będzie mniej, będą za to skuteczne i przeprowadzane tam, gdzie rzeczywiście występują nieprawidłowości.
Wątpliwości co do odwołań
Zgodnie z nowymi przepisami, dyrektor izby administracji skarbowej będzie organem odwoławczym w sprawach, które należą w pierwszej instancji do naczelników urzędów skarbowych lub naczelnika urzędu celno-skarbowego. Wyjątek będą stanowiły decyzje podatkowe wydawane przez naczelnika urzędu celno-skarbowego w ramach przeprowadzonej kontroli celno-skarbowej. W tym przypadku organem odwoławczym będzie ten sam naczelnik urzędu celno-skarbowego. W praktyce oznacza to, że podatnik niezadowolony z wymiaru daniny będzie składał odwołanie do tego samego urzędu, który wydał decyzję. Kwestia ta budzi wiele wątpliwości.